Hedenström efter crashen: “Det var ganska otäckt”
Det var i lördagens rullskidlopp från Båstad till Mölle som Karolina Hedenström (Lager 157 Ski Team) och Hanna Lodin (Team Engcon) bröt sig loss tillsammans med herråkaren Marcus Ullman (DPONLY Ski Club). I en intervju med Längd.se berättar Karolina om sina tankar om crashen.
– Det var ganska otäckt. Den första vurpan som jag var inblandad i, var i den skarpa högersvängen redan efter första backen. Då ramlade Hanna och Marcus precis framför mig. Bara en liten bit bakom ramlade även Linnea (Johansson), berättar Hedenström och fortsätter:
– Jag hade bara tur att det var någon framför mig som ramlat. Det var en svår kurva att ta plus att det låg en massa grus på asfalten, så de flesta drog rakt ut i gräset, förklarar Hedenström.
Hedda Bångman (Vltava Fund Ski Team) fick tidigt en ordentlig lucka och kunde precis som Hedenström och Lodin, få hjälp av herråkare som startade samtidigt.
– Efter första crashen ville jag inte åka ensam så jag stannade upp och väntade in Hanna och Ullman, påpekar Hedenström.
“Watch out för grus”
– I höjd med Vejbystrand kom det en till skarp kurva och jag hinner se att det ligger grus där vi ska åka så jag skriker till de andra “watch out för grus”. Precis då ser jag att det kommer en bil emot oss och då klotar jag, berättar hon.
Hur upplevde du mötet med bilen?
– Jo.. Det var ju.. Man väljer ju hellre grus än bil liksom. Grus är snällare än bilar att köra in i, säger “Karro”, som efter omständigheterna mår bra och är tillbaka i träning under Lager 157s läger i området.
Det gick så pass bra att du fortfarande är taggad inför Klarälvsloppet?
– Jaja. Jag gillar rullskidtävlingar och vurpor händer, betonar hon och fortsätter:
– Jag ramlade i våras i en liknande situation. Det var ett dolt krön och en avgrävd väg. Det händer saker, precis som för Annikken som också var svintråkigt. Men när man tävlar har man sånt fokus att man inte tänker på riskerna på samma sätt.
Läs mer: Team Engcons nyförvärv påkörd under rullskidtävling.
Med lite distans är Karolina kritisk till arrangörens säkerhetstänk.
– Jag sa till arrangören efter målgång att det är på gränsen till lite för osäkert. Det är ju ganska lätt att köra igenom banan och kontrollera om det finns grus eller hinder.
– Det här är ett lopp med sjuk potential med helt sjukt spektakulära miljöer. Hoppas dom får till ett bra sätt så att det känns säkert också, understryker Hedenström.
Längd.se har varit i kontakt med tävlingsledaren för Båstad-Mölle, Lennart Klingberg. Han menar att det finns en del att jobba på när det kommer till säkerheten.
Åtgärder direkt efter målgång.
– Vi tog tag i det direkt efter loppet. Jag åkte personligen och tittade på de platser där crasherna inträffade. Jag har även intervjuat de som varit inblandade i crasherna och vi kommer också göra en utvärdering tillsammans med Trafikverket. Det var för mycket bilar på Kullaberg och det kan ha med starttiden att göra. I fjol startade vi 13:30 och i år 11:30. Är det fint väder så har det en enorm skillnad på trafiken, menar Klingberg och avslutar:
– I år hade vi borstat delar av banan men vi jobbar för att kunna borsta hela bansträckningen nästa år.
Klarälvsloppet sänds på SC Play med start 8:45.