Regerande mästaren Ponsiluoma: ”Klart jag vill försvara guldet”

av Mårten Lång • 11.02.2023
Damernas VM-sprint blev en stor svensk succé. Under lördagen är det herrarnas tur att köra sprint; och detta som Martin Ponsiluoma som regerande mästare: — Det känns stort; och klart att jag ska försöka försvara mitt guld, säger Ponsiluoma.

Damernas VM-sprint blev en stor svensk succé. Under lördagen är det herrarnas tur att köra sprint; och detta som Martin Ponsiluoma som regerande mästare: — Det känns stort; och klart att jag ska försöka försvara mitt guld, säger Ponsiluoma.

Damernas VM-sprint blev en stor svensk succé. Under lördagen är det herrarnas tur att köra sprint; och detta som Martin Ponsiluoma som regerande mästare: — Det känns stort; och klart att jag ska försöka försvara mitt guld, säger Ponsiluoma.

Det blev tyskt guld i damernas sprint; Denise Herrmann-Wick vann före Hanna Öberg och Linn Persson.

En skön svensk revansch efter misslyckandet i mixedstafetten i onsdags där Sebastian Samuelsson hade en minst sagt tung dag på skjutvallen.

För två år sedan vann Martin Ponsiluoma VM-sprinten i Pokljuka. Detta betyder att han har en ”friplats” i dagens tävling:

— Det känns stort att vara regerande mästare. Och det klart att jag vill försöka försvara mitt guld. Sen är det klart att Johannes Thingnes Böe är favorit med tanke på hans säsong, säger den regerande mästaren ödmjukt.

Vad är det han gör så bra?
— Han har åkt så mycket snabbare än alla andra vilket gör att han haft råd att bomma. Men jag siktar högt. Och det gör jag i alla lopp. Men jag vet att jag har bra chans i alla lopp, och sprinten är det jag ser fram mot mest av allt, säger Ponsiluoma.

Martin Ponsiluoma inledde världscupsäsongen genom att vinna distansloppet i Kontiolahti. Därefter har det varit lite svängigt resultatmässigt, men han visade gryende VM-form när han blev tvåa i sprinten och trea i jaktstarten i VM-genrepet i Antholz för några veckor sedan:

— Det har varit lite gott och blandat för min del. Skyttet har varit svajigt, men generellt sett har sprintarna varit bra, säger Ponsiluoma.

Hur ser du på att tävla i Oberhof?
— Banan är tuff och rolig, och tuffa banor är något som jag gillar. Det som varit utmaningen tidigare i Oberhof har varit vädret. Nu är ju VM en månad senare än när vi normalt sett tävlar i Oberhof i världscupen. Men tidigare när vi tävlat där har det varit mycket vind och dimma. Vinden är inga problem, det brukar blåsa i Östersund också, men dimman är speciell om det blir ”tjockt”, säger Ponsiluoma.

Under nästa vecka kommer en av de svenska skyttetränarna Jean Marc Chabloz berätta här på langd.se om bland annat utmaningarna med skyttet när det är dimmigt.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Svenska skidskyttestjärnan ska bli pappa

    by Maja Eriksson
    28.01.2026
  • 1

    Lägger av: 21 februari är karriären över

    by Ingeborg Scheve/Maja Eriksson
    29.01.2026
  • 1

    Allt du behöver veta inför EM i skidskytte

    by Langd.se
    27.01.2026
  • 1

    Pensionen får vänta – tar över nytt landslag

    by Maja Eriksson
    05.05.2026
  • 1

    Skruvades ihop – lång återhämtning för fd världsmästaren

    by Kjell-Erik Kristiansen
    24.05.2026

Fler artiklar

  • Historiskt: Tjejvasan tar plats i Ski Classics för första gången

    Tjejvasan har växt explosionsartat de senaste åren. Nu står det klart att loppet för första gången någonsin kommer vara en del av Ski Classics kalender.
    av Langd.se
    03.06.2026
  • Ski Classics presenterar kalendern för säsong XVIII – 15 tävlingar i sex länder

    av Langd.se
    03.06.2026
  • Skrällvinnaren tar steget till Ski Classics på heltid

    av Maja Eriksson
    03.06.2026
  • Landslagsstjärnan byter skidmärke

    av Maja Eriksson
    02.06.2026
  • Växel 5 – så åker du effektivt utan stavar i fristil

    av Langd.se
    02.06.2026