Bakom kulisserna i det svenska vallateamet

av Johan Trygg • 08.02.2022
Guld till Jonna Sundling, silver till Maja Dahlqvist och två åkare till i final, Emma Ribom och Oskar Svensson. En fantastisk dag för åkarna men också för det svenska vallateamet där borta i Kina. – Sprinttävlingen idag är ett minne som jag kommer att bära med mig för resten av livet, säger Helene Söderlund som är testpilot i det svenska vallateamet.
Guld till Jonna Sundling, silver till Maja Dahlqvist och två åkare till i final, Emma Ribom och Oskar Svensson. En fantastisk dag för åkarna men också för det svenska vallateamet där borta i Kina. – Sprinttävlingen idag är ett minne som jag kommer att bära med mig för resten av livet, säger Helene Söderlund som är testpilot i det svenska vallateamet.

Vi kollade läget med Helene Söderlund som är en av testpiloterna i det svenska vallateamet efter dagens succé på sprinten. Helene som själv var Tour de Ski-åkare 2015 och som också har en framgångsrik karriär som skidorienterare bakom sig med VM-guld 2011.

Nu är 34-åringen sedan i fjol en del av det svenska vallateamet som testpilot.

Hur speciella har förhållandena varit med kylan och den kärva snön så här långt under OS?
– Det är speciella förhållanden i och med den kärva och torra snön. Det har varit och är utmanande att hitta skidor och produkter som går lent och lätt när snön är så pass sträv som den är, berättar Söderlund och fortsätter;

– Det har dessutom varit rejält blåsigt i början av mästerskapet vilket har gjort att det driver i kärv nysnö i spåren som går tungt. Förhållandena har också varierat en del med både snöfall, rejäl blåst, kyla och lite mildare dagar. Det gör att det krävs mycket tester för att hitta rätt inför de tävlingsdagar som väntar.

Hur ser dagarna ut för vallateamet under mästerskapet?
– En dag i vallateamet börjar med förberedelser av skidor inför test. Det är både åkarskidor och produkter som ska testas både på fäste och glid. De personliga vallarna fokuserar på sina åkares skidor och testar material med dem medan fästvallateamet och de som jobbar med glid fokuserar på det och genomför tester under ett eller ett par tillfällen under dagen, förklarar Söderlund.

– Som testpiloter är vi med på båda håll och hjälper till där det behövs. Det blir normalt mellan 25 och 40 kilometers skidåkning per dag under ett mästerskap som testpilot. På en tävlingsdag är det givetvis fullt fokus på tävlingen med allt vad det innebär i form av produkttester på fäste och glid samt test och preparering av tävlingsskidor. När tester eller tävlingar är avslutade ska allt material göras rent och så börjar vi om igen under nästa dag på samma sätt.


Helene tillsammans med Rasmus Blom som också är testpilot i det svenska vallateamet.. Foto: Privat.

Vad säger du om sprintävlingarna idag med fyra finalåkare och ett guld och ett silver?
– Sprinttävlingen idag är ett minne som jag kommer att bära med mig för resten av livet! En stor succé för det svenska laget – för åkarna framför allt med helt otroligt imponerande och stora prestationer men också för alla ledare och för vallateamet! Riktigt riktigt roligt, avslutar Söderlund.


Jubel i det svenska vallateamet efter guld och silver på sprinten. Foto: Privat.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

Fler artiklar

  • Diggins i en klass för sig – så slutade totalen för damerna

    Så gick alla cuperna för damerna efter att säsongen avrundades i finska Lahti i helgen. Diggins tidigare segrar. Variationen mellan nationerna. Sprintcupsegraren utan sprintseger.
    av Max Östlund
    25.03.2025
  • Vasaloppsvinnare gjorde comeback och vann – slog världscupsåkare

    av Langd.se
    25.03.2025
  • Missade säsongen men fann kärleken

    av Kjell-Erik Kristiansen
    25.03.2025
  • Tillbaka i Ski Classics – utmanar Ebba och Stina

    av Max Östlund
    25.03.2025
  • Nu kommer Ebba och Stina att mötas igen

    av Max Östlund
    25.03.2025