Kläbo i konflikt med norska förbundet
Viaplay är den här säsongen kommersiell partner till det norska skidförbundet och syns med deras logotyp på det norska landslagets tävlingsdräkt.
Johannes Hösflot Kläbo valde dock att inte ha loggan på dräkten under världscuptävlingarna i Ruka i helgen. Kläbo menar att det problematiskt eftersom det kan finnas en intressekonflikt när Viaplay bevakar världscupstävlingarna journalistiskt samtidigt som de är en sponsor av det norska förbundet.
– Sådant kan man sätta frågetecken framför. När man kan ifrågasätta vår självständighet och trovärdighet måste någon säga ifrån. Det har jag gjort, och jag valde att åka utan Viaplays logga i Ruka, säger Kläbo enligt Adressavisen.
På tisdagskvällen skrev Adressavisen att Kläbo hotar med att stå över helgens tävlingar i Lillehammar om han tvingas ha Viaplays logga på dräkten.
– Då måste jag tänka efter. Jag kanske tar med min farfar till Skeikampen (en skidort strax norr om Lillehammar) och kör några hårda pass där istället, säger Kläbo Adressavisen och poängterar att det handlar om en principfråga. Att han inte vill att någon misstänker hans integritet och oberoende.
Kläbos pappa Haakon, som också är hans manager kommenterar saken så här till VG:
– Det säger sig självt att relationen mellan skidförbundet och oss inte riktigt är på topp. Det är flera saker som vi reagerar starkt på, och som vi har tagit med förbundet.
– Johannes vill inte göra reklam för någon av medierna som regelbundet bevakar honom. Det är viktigt att hålla avstånd, fortsätter Haakon Kläbo