Efter petningen: ”Känner mig utknuffad”
Petad från Team Ragde Charge efter bara en säsong: – Jag fick ett kontraktserbjudande som ingen i Norge skulle skrivit på.
Efter bara en säsong i långloppslaget Team Ragde Charge är det över för hjälpryttaren Mathias Aas Rolid – mannen som helg efter helg offrade sig för laget och bidrog till segrar i vinterns viktigaste lopp.
Mathias Aas Rolid är en av två profiler som nu lämnat laget.
– Vi har haft en dialog om ett fortsatt kontrakt, men blev inte överens den här gången. För oss är utveckling viktigt, och då måste vi ibland ta tuffa beslut, sa lagledaren Jørgen Aukland till Langrenn.com fredagen innan påsklovet.
Se också: Två profiler försvinner från Team Ragde Charge
Chockad över petningen och hur det gick till
Rolid själv är både chockad, besviken och sårad. Han hade ingen aning om vad som väntade, känner sig utknuffad och beskriver hela processen som dåligt hanterad.
Den 29-årige åkaren från Heming fick kontraktsförslaget under den avslutande tävlingshelgen i Ski Classics – bara några dagar efter att Jørgen Aukland skrivit ett tvåårskontrakt med landslagsveteranen Håvard Solås Taugbøl.
– Alla signaler jag fått under säsongen var att jag var önskad vidare, särskilt efter Marcialonga. Men efter tävlingshelgen i Bardufoss fick jag ett kontraktsförslag som ingen i Norge skulle ha tackat ja till, säger Rolid till Langrenn.com.
Två dagar senare meddelade Aukland att även Mikael Gunnulfsen anslutit till laget. Och drygt en vecka efter det kom beskedet: Mathias Aas Rolid var ute ur Team Ragde Charge.
Ville fortsätta
Rolid är tydlig med att han ville fortsätta i laget – och att han upplevde att han faktiskt var önskad att fortsatt vara en del av teamet.
– Jag vet att de andra åkarna och Magnar Dalen ville ha med mig vidare. Och jag tror att de kommer få svårt att hitta någon som kan ta över min roll på det sättet jag gjort. Samarbetet jag haft med Andreas har varit otroligt bra, säger Rolid.
När långloppskungen Andreas Nygaard vann Marcialonga i vinter var det ett skolexempel på lagarbete av högsta nivå: I tuffa förhållanden med regn och sugande före lade Rolid upp loppet perfekt för lagkaptenen.
Att han själv lyckades ta fjärdeplatsen efter att ha legat ensam i täten i tre mil beskriver han som ett litet mirakel.
Texten fortsätter nedanför.

Var villig att gå långt
Under vintern har Rolid och Nygaard utvecklat ett unikt samarbete och ett nära vänskapsband. Rolid har varit en viktig kugge i laget, han trivdes utmärkt, och alla signaler han fick under säsongen tydde på att han skulle få fortsätta.
Just därför var han också beredd att gå långt för att hitta en lösning inför nästa säsong.
– Jag var villig att kompromissa ganska mycket, och jag hoppades att det skulle lösa sig. Jag tycker verkligen om (sportchefen) Magnar Dalen och grabbarna i laget. Och jag vet att de är ledsna över hur det har blivit, säger Mathias Aas Rolid till Langrenn.com.
Därför känns det extra tungt att bli petad.
– Jørgen (Aukland) tycker väl att de två andra är bättre skidåkare än jag och Kasper. Men jag känner mig utknuffad.










