Efter kritiken: Preem slutar som huvudsponsor till Vasaloppet
Efter 17 år som huvudsponsor väljer Preem att inte förlänga sitt sponsorskap hos Vasaloppet.
Preem har varit en av Vasaloppets huvudsponsorer i 17 år. De senaste åren har kritiken växt mot samarbetet. I februari gick 55 längdskidåkare ut i ett öppet brev och menade att företag använder Vasaloppet som ”greenwashing”.
Men nu väljer alltså Preem att inte förlänga kontraktet som går ut i september.
– I och med att Preem väljer att inte förlänga samarbetet kan vi se tillbaka på en lång och utvecklande resa tillsammans. Precis som med flera av våra andra samarbeten har Preem varit en stor del av att stärka deltagarnas upplevelse på plats i Vasaloppsarenan. Nu väljer de att gå vidare och på Vasaloppet fortsätter vi vår resa framåt för att sätta Sverige i rörelse, säger Johan Eriksson, vd på Vasaloppet i ett pressmeddelande.
Se också: Många otränade chefer vill åka Vasaloppet
Huvudsponsor sedan 2009
Från Preems håll tackar man Vasaloppet för sponsorskapet som sträcker sig tillbaks till 2009.
– Vasaloppet har varit ett framgångsrikt och värdefullt sponsorskap för Preem under 17 år. Ett partnerskap vi är stolta över och som har bidragit med stora värden och skapat glädje såväl för våra medarbetare som deltagare. Vi vill rikta ett varmt tack till alla åkare och Vasaloppsentusiaster som vi mött i och utanför spåret genom åren och till Vasaloppet för ett fantastiskt fint samarbete, säger Ulrica Bååthe, chef för varumärke och marknadskommunikation på Preem.










