Nyckelbenet ur ställning för Anna Olsson

av langd • 13.12.2009
’- Nyckelbenet är ur ställning, men inget är brutet, säger sprinttränaren Arild Monsen till langd.se sedan OS-hoppet Anna Olsson tacklades av banan i damernas kvartfinal vid världscupsprinten i Davos.

’- Nyckelbenet är ur ställning, men inget är brutet, säger sprinttränaren Arild Monsen till langd.se sedan OS-hoppet Anna Olsson tacklades av banan i damernas kvartfinal vid världscupsprinten i Davos.

’- Nyckelbenet är ur ställning, men inget är brutet, säger sprinttränaren Arild Monsen till langd.se sedan OS-hoppet Anna Olsson tacklades av banan i damernas kvartfinal vid världscupsprinten i Davos.

– Anna har röntgats efter tävlingen och läkaren önskar nu att avvakta tills i morgon och se hur det ser ut. Hon har givetvis stora smärtor och går på smärtstillande medel. Det är oaktuellt för Anna att åka i Rogla nästa helg, fortsätter Monsen.
Det var i kvartsfinalen som det blev trångt mellan Anna och ryskan Olga Rotcheva i en utförsbacke. Ryskan föll och drog med sig Anna, som slog i axeln.
– Det är inget nyckelbensbrott som man ofta ser på cykel, utan nyckelbenet har kommit ur ställningen. Enligt läkaren går det till sig av sig själv med tape och bandage, men hur lång tid återhämtningen tar kan vi i nuläget inte säga, säger sprinttränare Monsen vidare.
Han tror dock inte det är någon fara för Anna Olssons OS-satsning, där hon ska försvara OS-guldet i teamsprint som hon vann tillsammans med Lina Andersson i Pragelato 2006.
– Vi har ännu inte bestämt om Anna ska åka hem eller stanna här, säger Monsen. Det svenska laget ska annars ligga i Davos tills man åker till nästa helgs tävlingar i Rogla på torsdag.
 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Succé för skidåkarparet – VM-medalj och svenskt rekord

    Det blev succé för skidåkarparet Moa Lundgren och Gustav Kvarnbrink under VM i Hyrox. Duon slog svenskt rekord och fick med sig en medalj.
    av Maja Eriksson
    21.06.2026
  • Anmälan är nu öppen för Skinnarloppet 2027

    av Leandro Lutz
    21.06.2026
  • Kläbo fick ja, Iversen måste stanna hemma

    av Ingeborg Scheve
    20.06.2026
  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026