Ingrid Vikman tillbaks, silver i Estland

av langd • 06.02.2010
Efter en strulig inledning på säsongen med förkylningar och astmaproblem visade Ingrid Vikman idag att hon nu är tillbaks på allvar. I sin egen paradgren knep hon silvret under tredje etappen av Baltic Tour i Estniska Jõulumäe. Den nya baltiska touren är en del av den Scandinaviska cupen.

Efter en strulig inledning på säsongen med förkylningar och astmaproblem visade Ingrid Vikman idag att hon nu är tillbaks på allvar. I sin egen paradgren knep hon silvret under tredje etappen av Baltic Tour i Estniska Jõulumäe. Den nya baltiska touren är en del av den Scandinaviska cupen.

Efter en strulig inledning på säsongen med förkylningar och astmaproblem visade Ingrid Vikman idag att hon nu är tillbaks på allvar. I sin egen paradgren knep hon silvret under tredje etappen av Baltic Tour i Estniska Jõulumäe. Den nya baltiska touren är en del av den Scandinaviska cupen.

Tuffa banor med ordentlig klassisk åkning.
Det bjöds på fina förhållanden med 7-8 minusgrader under dagens klassiska sprintetapp. Damerna åkte 1100 meter där en svensk glädjande tog sig till A- final och två till B- final.
Bakom Ingrid gjorde Emma Wikén ytterligare ett bra lopp och slutade 7.a, strax före Mia Eriksson på 9.e plats. Efter jämna insatser ligger de båda sistnämnda nu bra till i totalen inför morgondagens avslutning.

Ingrid Vikman var väldigt lättad efter tävlingen.

– Det känns skönt och betyder jättemycket att få till ett bra lopp. Ett viktigt kvitto och en andraplats som faktiskt kändes som en vinst, berättar hon.

Ingrid var bara elva i prologen men gjorde bra lopp i kvart och semi vilket ledde till en plats i A-finalen.

– Det var en hel del kurvor på banan så även om det var brett gällde det att vara taktisk och gå om på rätt ställen. Man vill ju undvika att hamna i ytterkurvor. Jag brukar kunna vara hetsig att gå om ibland, men idag var jag lugn och kunde därför plocka placeringar under loppens gång, fortsätter hon.

I finalen låg Ingrid fyra med några hundra meter kvar. Fram till segrande Kjersti Boe var det aldrig riktigt nära utan spurten kom att handla om placeringarna bakom.

´- Jag fick till en bra avslutning och avancerade ända in. Först till tredje plats och sedan till andra. Ingvild Flugstad Östberg gick jag om i sista kurvan, avslutar Ingrid.

Övriga svenskor var Eva Svensson på 20.e plats efter en taktisk miss i kvartfinalen. Sofia Bleckur fick avbryta tävlingen på grund av luftrörsproblem efter en 24.e plats i prologen.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    Han har åkt på samma skidmärke sedan han som 14-åring fick en T-shirt och 50% på skidorna. Nu är det dock slut. OS-tvåan från USA är den nästa toppåkaren som meddelar att han byter skidmärke nästa säsong.
    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026
  • Bryter med landslaget: ”Jag är mycket missnöjd”

    av Ingeborg Scheve
    18.06.2026
  • LÖPTRÄNING: Effektiva intervaller – förbättra din syreupptagningsförmåga

    av Maja Eriksson/Längd.se
    18.06.2026
  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    av Maja Eriksson
    17.06.2026