Heidi Weng och Anne Kjersti Kalvå har testat positivt för covid-19

av Johan Trygg • 26.01.2022
Det är ett tufft läge för de norska längdåkarna inför OS i Peking. Heidi Weng och Anne Kjersti Kalvå har båda testat positivt för covid-19. – De har isolerats på eget hotellrum, säger landslagsläkaren Öystein Andersen.

Det är ett tufft läge för de norska längdåkarna inför OS i Peking. Heidi Weng och Anne Kjersti Kalvå har båda testat positivt för covid-19. – De har isolerats på eget hotellrum, säger landslagsläkaren Öystein Andersen.

Det är ett tufft läge för de norska längdåkarna inför OS i Peking. Heidi Weng och Anne Kjersti Kalvå har båda testat positivt för covid-19. – De har isolerats på eget hotellrum, säger landslagsläkaren Öystein Andersen.

I måndags sattes hela den norska truppen i karantän sedan sprinttränaren Arild Monsen i testades positivt för covid-19 när han kom hem till Oslo efter uppladdningslägret i Seiser Alm, Italien.

De norska åkarna som är kvar i Seiser Alm har nu gjort PCR-tester och Heidi Weng och Anne Kjersti Kalvå har testat positivt för covid-19.

–Det är en fruktansvärd situation för laget och chockerande för åkarna, säger landslagsläkaren Öystein Andersen.

Andersen bekräftar att deras symptom är väldigt små, men någon träning kommer de inte få utöva på rummen.

– Vi behandlar det här som en luftvägsinfektion där vila är det viktigaste, säger Andersen.

Det norska laget meddelade i går att man skjuter på avresan till Kina från 27 till 31 januari

Planen var att det norska laget skulle ha rest till Kina den 27 januari. I dagsläget är det oklart när de åker.

– Det är stor chans att vissa åker den 31:a från Norge. Möjligtvis kollar vi på senare avgångar, möjligt från andra destinationer i Europa, informerar Andersen.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Världscupprofil rasar efter OS-petning – avslutar karriären

    by Ingeborg Scheve/Maja Eriksson
    04.02.2026
  • 1

    Tvingas att lägga av: ”Drömde om att sluta på topp”

    by Ingeborg Scheve
    01.05.2026
  • 1

    OS-stjärnan borta på obestämd tid

    by Langrenn.com
    08.05.2026
  • 1

    Veckans program och TV-tider för längdskidor och skidskytte

    by Langd.se
    03.02.2026
  • 1

    Landslagsstjärnan byter skidmärke

    by Maja Eriksson
    02.06.2026

Fler artiklar

  • Succé för skidåkarparet – VM-medalj och svenskt rekord

    Det blev succé för skidåkarparet Moa Lundgren och Gustav Kvarnbrink under VM i Hyrox. Duon slog svenskt rekord och fick med sig en medalj.
    av Maja Eriksson
    21.06.2026
  • Anmälan är nu öppen för Skinnarloppet 2027

    av Leandro Lutz
    21.06.2026
  • Kläbo fick ja, Iversen måste stanna hemma

    av Ingeborg Scheve
    20.06.2026
  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026