Tävlingar & Resultat
CHECK COMPETITIONS
Järnberg, Korsgren och Dalen om utvecklingen för långlopp
Vår systersajt ProXCskiing har pratat med några av de mest framgångsrika Pro Team-cheferna i Visma Ski Classics om hur Pro Touren har utvecklats, hur man kan motivera yngre åkare att satsa på långlopp och hur attraktivt långlopp börjar blir för sponsorer.
Anton Järnberg, teamchef i Lager 157 Ski Team.
Visma Ski Classics säsong XII har varit lång och mödosam för Pro Tour-åkarna som har tävlat över hela Europa på långa och kuperade banor och ibland med rejält utmanande förhållanden. Nu när säsongen är över har Pro Tour-atleterna en välförtjänt viloperiod. Men de är inte de enda som förtjänar att ha lite tid för vila. Personerna som vi inte ser staka fram på de tuffa banorna men som måste göra mycket för att teamen ska fungera, Pro Team-cheferna.
Pro Team Directors ansvarar för allt som får ett Pro Team att fungera: hantera sponsorer, boka flyg och boende, köpa mat och ibland laga mat, fixa träningsplaner och hantera teamets sociala medier, bland mycket annat.
ProXCskiing pratade med några av de mest framgångsrika Pro Team-cheferna: Anton Järnberg, Lager 157 Ski Team, Gustaf Korsgren, Team Ramudden och Magnar Dalen, Team Ragde Charge. Dalen som precis har vunnit titeln som bästa Pro Team Director säsong XII.
Intresset för Visma Ski Classics växer för varje år. Hur attraktivt är långlopp för sponsorer nuförtiden?
Anton Järnberg:
”Vi ser för varje år att långdistansscenen växer och blir större och större. Jag tror att åkarna och lagen blir mer aktiva och synliga och blir därmed mer attraktiva för sponsorer.”
Gustaf Korsgren:
”Vi har en positiv push nu med sändningarna på SVT i Sverige och NRK i Norge. Jag tror att det här är mycket bra för de svenska lagen och åkarna när de ska attrahera sponsorer och partnerskap för sportens och framtid.
Magnar Dalen:
”Det är attraktivt för sponsorer eftersom loppen tar lång tid, vilket gör sponsorerna mer synliga i många minuter/timmar på TV. Nuförtiden vill också många sponsorer att deras varumärken ska vara synonymt med natur, uthållighet och hållbarhet.”
Några yngre åkare förbereder sig tidigt för att bli långloppsåkare. Vad kan göras för att locka fler unga åkare till långlopp?
Anton Järnberg:
”Jag vill inte se traditionell skidåkning och långlopp åtskilda. Jag vill se längdskidåkning, och vi måste göra det intressant för de unga. Vissa av dem kan ha egenskaper för långa distanser och vissa kanske föredrar kortare. Jag tror att det är viktigt att bygga längdskidåkningen som en helhet.”
Gustaf Korsgren:
”Vi har redan lockat de unga skidåkarna som är 10-16 år. De ser ingen skillnad mellan traditionellt och långlopp. Just nu har vi en äldre generation skidåkare, men vi kommer att ha många yngre åkare som förmodligen kommer att sparka köra skiten ut de äldre om några år. Det kommer att bli en spännande framtid.”
Magnar Dalen:
”Stakning är inte alltför komplicerat. Du kan träna det hela tiden med skidor, rullskidor eller Skierg. Att det är okomplicerad är en stor fördel. Utrustningen är billigare än om du måste ha skidor för både klassiskt och skejt.”
Hur ska Ski Classics utvecklas i framtiden?
Anton Järnberg:
”Jag tror att vi kan ha 10-12 tävlingshelger, kanske till och med 14. Marcialonga och Vasaloppet är de största eventen inom långlopp och vi måste göra dem ännu viktigare. Vi borde bygga sporten kring dessa två event.”
Gustaf Korsgren:
”Det viktigaste är att behålla loppen som med stor tradition och som har funnits länge, som Vasaloppet och Birkebeinerrennet. Men det är också viktigt med några nya lopp i kalendern varje säsong för att locka några nya atleter. Men det viktigaste är att ha samma kärna av lopp i kalendern.”
Magnar Dalen:
”Jag tycker att saker och ting ska förbli som de är. Någon annan kan starta tävlingar i fri stil. Vi hoppas också att Ski Classics tar sig till Nordamerika!”