Vasaloppets resultattjänst lyfts till en ny dimension

av langd • 17.02.2008
De som åker och följer Vasaloppet kommer i år att erbjudas nya upplevelser med en blandning av tider, placeringar, filmsnuttar och kartteknik. Detta är resultatet av ett samarbete mellan Vasaloppet och IBM, med koppling till Google Maps där åkarna kan följas med aktuella och förväntade tider på en webbkarta. Dessutom presenteras i år en MMS tjänst från IBM och Vasaloppet med videoklipp från åkarnas målgång direkt i mobiltelefonen. Med den nya tekniken kan Vasaloppet nå ut till en bredare publik.

De som åker och följer Vasaloppet kommer i år att erbjudas nya upplevelser med en blandning av tider, placeringar, filmsnuttar och kartteknik. Detta är resultatet av ett samarbete mellan Vasaloppet och IBM, med koppling till Google Maps där åkarna kan följas med aktuella och förväntade tider på en webbkarta. Dessutom presenteras i år en MMS tjänst från IBM och Vasaloppet med videoklipp från åkarnas målgång direkt i mobiltelefonen. Med den nya tekniken kan Vasaloppet nå ut till en bredare publik.

De som åker och följer Vasaloppet kommer i år att erbjudas nya upplevelser med en blandning av tider, placeringar, filmsnuttar och kartteknik. Detta är resultatet av ett samarbete mellan Vasaloppet och IBM, med koppling till Google Maps där åkarna kan följas med aktuella och förväntade tider på en webbkarta. Dessutom presenteras i år en MMS tjänst från IBM och Vasaloppet med videoklipp från åkarnas målgång direkt i mobiltelefonen. Med den nya tekniken kan Vasaloppet nå ut till en bredare publik.

– Nu lyfter vi kombinationen av Vasaloppets erfarenheter, IBMs data- och tidstjänster till en ny dimension med MMS och genom uppkoppling mot Google Maps. Nu kommer vi att kunna göra tidtagningen ännu mer visuell, säger Jonas Bauer, vd för Vasaloppet.

Resultat och karta
Rent konkret handlar det om att kunna följa åkare under loppen på en välutvecklad karta över Vasaloppsspåret som finns på Vasaloppets webbsida www.vasaloppet.se. och även i form av en gadget som kan laddas ned till den personliga iGoogle-sidan. Genom att fylla i startnummer på den åkare som man önskar följa går det under hela loppet att se hur länge åkaren varit ute och var någonstans i spåret som den aktuella åkaren finns. Samtidigt erbjuds också en prognos för preliminära passertider för de kommande vätskekontrollerna, samt den blivande sluttiden.
– Den här tjänsten har blivit möjlig att erbjuda genom en så kallad mashup (sammanslagning) av den tekniska data och kunskap kring resultatredovisningen som IBM tillhandahåller och den kartredovisning i form av Google Maps som Google kan erbjuda. Genom tekniska anpassningar från båda parter kan vi nu tillsammans med Vasaloppet erbjuda denna applikation som både kan bli en trevlig och modern upplevelse för väldigt många, säger Per Fredriksson, teknisk talesman på IBM.

Engagemang
Inom Google Sverige har det hela tiden funnits en stor entusiasm för det här projektet:
– Detta är ett jättebra sätt att kunna följa ett helt lopp eller planera sin egen medverkan, säger Stina Honkkama, Googles Sverigechef.
Hon fortsätter:
– Vi tycker att det är väldigt roligt eftersom detta är precis det som iGoogle handlar om: att ge användbar, skräddarsydd information oavsett vad man har för intressen. Med den här gadgeten, koppling till tidrapportering och skräddarsydda kartan, kan man hålla sig helt uppdaterad om loppet, olika aktiviteter och ta reda på var olika saker finns.

Individuella videoklipp
Vasaloppet och IBM har i år haft ett 41-årigt samarbete som resulterat i många tekniska erfarenheter och förbättringar när det gäller utvecklingen av resultattjänsten. IBM har under åren kunnat testa och erbjuda nya lösningar i en miljö som ställer extrema krav på både tillgänglighet och tillförlitlighet. Under Vasaloppsveckan 2007 hade Vasaloppssidan exempelvis 61 miljoner träffar med besökare från hela världen, över 40 000 SMS prenumerationer tillhandahölls och över 362 000 SMS skickades ut.

Ett led i den utvecklingen är den MMS-tjänst som presenteras inför årets lopp under Vasaloppsveckan. En tjänst som går ut på att deltagaren, vänner och familj kan prenumerera på ett MMS-videoklipp från åkarens målgång.
– Det är en filmsnutt på cirka tio sekunder som vi, någon minut efter målgången, skickar ut till önskad mobiltelefon, säger Per Fredriksson på IBM.
I samband med MMS:et får beställaren även en kod som  kan användas till att ladda hem det aktuella filmklippet på webben. Därefter kan åkaren visa upp sin insats för vänner och bekanta bland annat på Facebook eller YouTube.

Information om hur du prenumererar på MMS finns på www.vasaloppet.se

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • Jenny Larsson tog sin första seger på fyra år i Åsarna Ski Marathon.
    1

    Första segern för Larsson på fyra år

    by Max Östlund
    01.02.2025
  • Petter Northug diskad efter två gula kort i Marcialonga.
    1

    Petter Northug diskad i Marcialonga

    by Ingeborg Scheve/Max Östlund
    27.01.2025
  • 1

    Stark insats av skidåkare i Stockholm Marathon

    by Maja Eriksson
    31.05.2025
  • Alvar Myhlback slagen i Orsa.
    1

    Myhlback slagen av sprintledaren i Orsa

    by Max Östlund
    04.02.2025
  • Alvar Myhlback vinner Orlen Sprint.
    1

    Myhlback segrare i Orlen Sprint

    by Max Östlund
    07.02.2025

Fler artiklar

  • FIS höjer prispengarna i världscupen

    Det internationella skid- och snowboardförbundet (FIS) har beslutat att höja prispengarna för alla discipliner i världscupen.
    av Langd.se
    14.06.2025
  • Rullskidsäsongen drar igång

    av Maja Eriksson
    13.06.2025
  • Okänd 23-åring kan bli svenskornas nya utmanare

    av Ingeborg Scheve/Maja Eriksson
    13.06.2025
  • Utmanar rekordtiden i En Svensk Klassiker

    av Maja Eriksson
    12.06.2025
  • Talangtrion stannar i Skellefteå

    av Maja Eriksson
    12.06.2025