Knäckte konkurrenterna efter åtta månaders frånvaro

av Maja Eriksson • 30.08.2025
Norskan hade inte tävlat på åtta månader. Då vann hon sin första tävling efter den långa frånvaron.

Norskan hade inte tävlat på åtta månader. Då vann hon sin första tävling efter den långa frånvaron.

Magni Smedås tvingades avsluta vintersäsongen tidigt på grund av utmattningssymptom, och hade inte tävlat på åtta månader inför dagens start i Alliansloppet. Men hon fick till en supercomeback.

Det var en tätklunga på sju åkare som höll ihop länge, men med några kilometer kvar satte Astrid Öyre Slind in en rejäl fartökning. In mot upploppet satte Magni Smedås in en långspurt, och det var ingen som kunde följa med norskan.

Dubbelt svenskt på pallen

Två svenskor i Jenny Larsson och Hanna Lodin försökte ta ikapp Smedås på upploppet men orkade inte hela vägen. Därmed tog Magni Smedås segern direkt i sin första tävling efter åtta månaders frånvaro.

Det var en gladare som kom till intervju mikrofonen efter tävlingen.

– Jag har kämpat med ryggen i somras och har egentligen inte stakat, säger hon till TV4 efter loppet.

Hanna Lodin stod för ett starkt upplopp och knep andraplatsen före Jenny Larsson.

Topp 5 damer Alliansloppet:

  1. Magni Smedås, Team Eksjöhus, 2.04.22,1
  2. Hanna Lodin, Team Engcon, +0,2
  3. Jenny Larsson, Lager 157 Ski Team, +0,3
  4. Silje Öyre Slind, Team Aker Dählie, +5,0
  5. Astrid Öyre Slind, Team Aker Dählie, +8,4

HÄR hittar du resultat.

Texten uppdateras.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Tävlingsprogram världscupen i rullskidor 2026

    by Leandro Lutz
    09.05.2026
  • 1

    Tävlingsprogram för Svenska Spel Summer Tour 2026

    by Maja Eriksson
    12.06.2026
  • 1

    SM-veckan: Allt du behöver veta inför SM i rullskidor

    by Langd.se
    25.06.2026
  • 1

    Så behärskar du Växel 2 – tekniken för uppförsbackar i skate

    by Langd.se
    21.05.2026
  • 1

    Följ din kompis med nya appen RaceONE

    by langd
    11.08.2015

Fler artiklar

  • Succé för skidåkarparet – VM-medalj och svenskt rekord

    Det blev succé för skidåkarparet Moa Lundgren och Gustav Kvarnbrink under VM i Hyrox. Duon slog svenskt rekord och fick med sig en medalj.
    av Maja Eriksson
    21.06.2026
  • Anmälan är nu öppen för Skinnarloppet 2027

    av Leandro Lutz
    21.06.2026
  • Kläbo fick ja, Iversen måste stanna hemma

    av Ingeborg Scheve
    20.06.2026
  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026