Ska göra rullskidsporten mer rättvis
Rullskidsporten har länge tampats med hjul som rullar olika lätt. Från och med i år kommer Svenska Skidförbundet basera sina officiella riktlinjer för rekommenderade hjul på studenternas mätmetod. Att rullskidors hjul rullar olika lätt är inget nytt problem.
Istället saknar man en officiell standard för rullmotståndet på de hjul som tävlingsåkare får åka på.
För några år sedan införde Svenska Skidförbundet en rekommendation. Den innebär att hjulens motstånd ska motsvara längdskidors friktion mot snön i längdspår. Resultatet är hjul som man benämner ”standardhjul 2”.
Men samtidigt har det inte funnits några regler för hur lätt dessa hjul får rulla. Det har därför funnits en uppsjö av olika hjul med samma beteckning men som rullar olika, vilket i sin tur lett till orättvisa tävlingsvillkor.
Se också: Hur och varför ska jag välja olika rullmotstånd?
Kan skilja minuter
Andreas Löfgren studerar på institutionen för Mikroteknologi och nanovetenskap på Chalmers. Tillsammans med tre studiekamrater har han tagit fram en mätmetod och ett mätinstrument för att förse sporten med en tillförlitlig och användarvänlig lösning. Det ska i sin tur skapa mer rättvisa tävlingsförhållanden.
– När vi granskade fältdata från deltagarna i junior-SM i rullskidskytte 2024 kunde vi se att den som åkte på de trögaste rullskidorna teoretiskt tappade drygt tre minuter jämfört med en jämnstark åkare som körde på de lättaste skidorna. En så stor skillnad är helt avgörande för slutplaceringar. Vinnaren av loppet gick i mål på knappt 28 minuter och den som gick i mål tre minuter senare slutade på åttonde plats, säger Andréas Löfgren, som står bakom arbetet tillsammans med Albert Hansson, Arvid Sandström, Jonatan Larsen, samt handledaren Dan Kuylenstierna, docent i Mikrovågselektronik på Chalmers i ett pressmeddelande.
Hälften av rullskidhjulen utanför godkänt intervall
Tillsammans med Svenska Skidförbundet har Chalmersstudenterna använt det nya mätinstrumentet för att testa motståndet hos de vanligaste standardhjulen. Utifrån de testerna har de tagit fram statistik och sedan kommit fram till vad som är ”normalt rullmotstånd”. För att sedan kunnat se hur stor spridningen är mellan de olika leverantörerna.
Baserat på resultatet från testerna och statistiken, har man tagit fram nya riktlinjer för vilka hjul som godkänns som ”standard rullmotstånd”.
– Det här gav oss möjlighet att se hur stor spridningen verkligen är. Vi testade tolv olika hjul och hälften av dem föll utanför det godkända intervallet. Tre av dem rullade för trögt och tre av dem hade för lätt motstånd, säger Dan Kuylenstierna som har handlett studenterna.
Dan har ett stort rullskidintresse och idén till mätinstrumentet kom efter ett samtal med en av landets mest meriterade rullskidåkare, Tobias Westman. Han driver en skidbutik i Göteborg och har stött på flera kunder som haft svårt att välja rullskidor.
– Tobias har guldmedaljer i både SM och VM på meritlistan och driver idag en skidbutik i Göteborg. Han berättade för mig hur han dagligen möter kunder som ställs inför problemet med rullskidhjul som rullar olika lätt. Det var under det samtalet som idén om att ta fram en ny mätmetod för att standardisera motståndet föddes, säger Dan Kuylenstierna.
Ny lista med godkända hjul för rullskidsporten
Utifrån testresultaten har man nu tagit fram en lista med godkända hjul för tävling. Men även nya riktlinjer som Svenska Skidförbundet nu kan presentera för föreningar, arrangörer och tillverkare av rullskidor.
– Det här betyder väldigt mycket för oss. Med standardiserade rullmotstånd vet alla att en ”2:a” rullar på ett sätt, oavsett märke. Det här gör det lättare att jämföra resultat och det kommer att skapa rättvisare tävlingar. I framtiden hoppas vi kunna ge någon form av licens till de tillverkare som producerar korrekta hjul. På sikt är vår vision att även implementera metoden internationellt och projektet följs med intresse av det internationella skidförbundet, FIS, säger Ludvig Remb, tävlingskoordinator för längd- och rullskidor på Svenska skidförbundet.