Värmen knäckte inte Anton Grahn
Som väntat ble det en stor klungspurt när SM över 20 km rullskidor avgjordes i högsommarvärmen i Karlstad under lördagen. Men ingen kunde hota Anton Grahn i kampen om guldet. Den långe moraåkaren tog spurten komfortabelt.
12 åkare hängde med till avgörandet. Bland dessa var också ett par skidskyttar och Melker Nordgren från Ornäs passerade först med 5 km kvar.
Men när man väl kom till upploppet var dom starkaste sprintåkarna där framme. Närmast Anton Grahn var George Ersson, Falun Borlänge och Simon Karlsson, IFK Umeå som tog dom två andra medaljerna.

Like jämnt blev det inte bland damerna. Emilia Eriksson från Ulricehamn öppnade en lucka som var tillräckligt stor till att förstöra spänningen om guldet. Hon var till slut 6,7 sekunder före Ebba Stenman, IFK Umeå som avslutade starkt.
Familjen Grahn från IFK Mora tog med två medaljer från Karlstad. Mathilda slutade nämligen trea bland damerna och var 11 sekunder från guldet. Därefter var det 40 sekunder till nästa åkare.
Resultaten hittar du här.










