Edvin Anger anställer pappan – med målet att ta OS-medalj
Om mindre än ett år är det dags för OS i Milano/Cortina. Då anställer Edvin Anger sin pappa för att ta nästa steg.
Edvin Anger fick sitt stora genombrott förra säsongen, där han bland annat tog sin första individuella världscupsseger och slutade tvåa i totala världscupen. Det inbringade en hel del pengar; närmre bestämt 1,6 miljoner i rena prispengar utan bonusar.
Dessutom fick Anger, Jonna Sundling och Emma Ribom ytterligare ett tillskott när finansmannen Christer Gardell bestämde sig för att sponsra trion med ”några miljoner”.
Till lokaltidningen Södran, avslöjar Anger att det är ett treårskontrakt som innebär att han får en klumpsumma per år.
Se också: En bra, en världsmästare och en jädrans massa rullskidor
Anställer pappa
Edvin Anger åkte från VM i Trondheim utan individuella medaljer. Målet nästa år är OS i Milano/Cortina och där vill Anger ha med sig en individuell medalj hem.
– En individuell medalj står absolut högst upp, det är inget snack om det, säger han till Södran.
För att kunna ta ytterligare ett kliv och slåss om de individuella medaljerna har han börjat bygga ett team runt sig. Då anställer han bland annat sin pappa Fredrik Anger, som ska jobba halvtid med sonen och övrig tid ägna sig åt den sportbutik han driver.
Bygger för framtiden
Förutom pappan har Anger anställt ytterligare en person på halvtid, som jobbar med media, sociala medier och sponsorutveckling.
– Det är väldigt kapitalkrävande allting, förklarar Edvin.
– Men går allt i lås ska det kunna bli bra. Det här är ju bara i startstadiet än så länge.
Han hoppas att det ska ge resultat på sikt.
– Jag tror det kommer att kunna ge mycket i längden och det gäller att bygga för framtiden.










