Här är Northugs tankar om sprintbanan i Trondheim
Skejtsprint är vad som står på programmet när världscuptävlingarna, tillika för-VM, inleder detta veckosluts tävlingar i Trondheim (och Granåsen). Petter Northug vann nio världscupsprintar och ett VM-guld under sin karriär, och han känner till de kommande VM-banorna bättre än de flesta.
Banan som ska användas till VM-sprinten i Granåsen är 1 390 meter lång. Höjdskillnaden är 23 meter och den maximala stigningen är 24 meter.
– Det är en krävande bana, som erbjuder möjligheter för åkare med olika typ av kvaliteter. Detta är en bana där du behöver kapacitet, men har även tekniska inslag och det finns möjlighet att tjäna tid i utförskörningarna,, säger Northug till Langrenn.com.
– Det finns idrottare som gillar nedförsbackar, och så finns det idrottare som Johannes Klæbo, som kör ner vansinnigt bra.
Northug anser att det är en rättvis bana, och påtalar samtidigt att taktik och teknik kan vara lika avgörande som ren kapacitet i VM-sprinten.
– Det är en bana som är tekniskt krävande och har många kurvor, så du måste vara på tårna hela vägen och se till att ta sig an kurvorna på rätt sätt. Där finns det sekunder att tjäna och på de delarna är han (Klæbo) kanske bäst i världen. Man måste använda sina skidkunskaper och balans så att man får den bästa linjen från A till B, säger Northug.
– Det är ett väldigt bra upplopp och en kompakt stadion, och det finns absolut tid att tjäna på upploppet för den som har krafter kvar.
Även om banan är både hård och rättvis utesluter inte Northug att det kan bli ett avvaktande taktiskt lopp i heaten.
– Det stannar ofta till lite på toppen här, eftersom det är en stor för del att komma bakifrån i utförskörningen. Det är en taktisk aspekt som du måste ha med dig när du åker heaten på den här banan.
