Knäckt av Sundling: Kan inte lägga smärtan bakom sig
Jonna Sundling satte Skistad på plats i VM: Nu öppnar 26-åringen upp om den tuffa tiden efter nederlaget i VM-sprinten i Trondheim – och vägen framåt.
Jonna Sundling gick på knockout i VM-sprinten i Trondheim. Hon vann prologen överlägset och slog Kristine Stavås Skistad i kvartsfinalen, semifinalen och finalen.
Efteråt var den norska 26-åringen otröstlig. Hon kunde inte glädja sig över silvret och sin första mästerskapsmedalj. Två månader senare plågas Skistad fortfarande av minnena.
– Det gör ont, riktigt ont. Något man bara måste leva med, säger Skistad till VG.
Se också: Har kastat pil på svenskorna
Sikar mot OS
Extra tufft var det för Skistad att höra den svenska nationalsången ”Du gamla, du fria” efter att Jonna Sundling klivit högst upp på prispallen .
– Det förföljer mig. Det är helt klart. Jag tror att det på ett sätt är ett sår som alltid kommer att finnas där, säger hon.
Nu blickar hon framåt. Förberedelserna inför säsongen är igång, och den norska sprintstjärnan har lagt en plan för hur hon ska besegra svenskorna i OS.
– Jag ser fram emot att återuppta det projektet, säger Skistad till Langrenn.com.
Eget upplägg
Även om Skistad formellt är en del av landslaget kommer hon även i år att hålla sig till det upplägg hon haft de senaste säsongerna.
Det betyder i korthet att hon kommer att träna med elitgruppen i sin egen klubb Konnerud, med Lage Sofienlund som huvudtränare.
– Jag fortsätter med mycket av det jag har gjort hittills, men det finns alltid saker man vidareutvecklar och gör lite annorlunda, säger hon.
Kontraktet Skistad skrev med Skidförbundet i fjol innebär att förbundet får använda henne i reklam, marknadsföring och olika sponsoraktiviteter. Även de årliga marknadsdagarna i samband med landslagsuttagningen. Men 26-åringen har full frihet att följa sitt eget träningsupplägg med sin tränare Lage Sofienlund ända fram till säsongspremiären på Beitostølen.










