Norge förlorar sin huvudsponsor
Efter tio år som huvudsponsor väljer alltså SpareBank1 att inte förlänge avtalet med det norska skidförbundets längdlandslag.
– Vi har haft tio värdefulla år som huvudpartner med längdlandslaget i Norge och nu ger vi stafettpinnen vidare. Tillsammans med skidförbundet har vi skapat möjligheter för både topp- och breddidrott, säger sponsorchefen i SpareBank1 Stein Bugge i ett pressmeddelande fredag eftermiddag.
– Vi är stolta och tacksamma över allt vi har fått till tillsammans och förstår att dom inte vill förlänga avtalet. Vi är glada för att SpareBank1 fortfarande vill ha ett stort engagemang i längdåkningen, både lokalt och regionalt över hela landet, säger skidförbundets nya längdchef Cathrine Instebø.
Därmed må det norska förbundet som redan sliter med dålig ekonomi hitta en ny huvudsponsor efter säsongen.
– Längdåkning är en av dom starkaste märken i norsk idrott och vårt fokus är att utveckla oss vidare. Vi är attraktiva för många och jag upplever en organisation som är offensiv, tänker nytt och positivt med topp motiverade aktiva och medarbetare, säger Cathrine Instebø.
Bredd och inkludering
SpareBank1 har i perioden som huvudsponsor startat flera projekt som har bidragit och fortfarande bidrar till aktivitet och stort engagemang.
I samarbete med skidförbundet har ”Byttehelgen”, ”Utetimen” och ”Skibanken” blivit en stor succé och är väl etablerade. Sedan 2015 har till exempel 300.000 människor köpt använd skidutrustning på marknader med begagnad utrustning över hela landet.
– Dom senaste tio åren har vi i tillägg varit en nationell sponsor på elitnivå. Vi är mycket nöjda med sponsorperioden med NSF och längdlandslaget. Framöver önskar vi att vrida fokus mer mot lokala initiativ, något som är av stort värde både för bankerna, regionerna vi är en del av och människorna som bor där. Det här passar också gott med SpareBank1-bankernas identitet och profil, säger Stein Bugge.