Öppnar upp: ”Får fortfarande en klump i magen”

av Maja Eriksson • 11.09.2025
Nu öppnar 25-åriga norskan upp om VM-stafetten i Trondheim och tiden efteråt.

Nu öppnar 25-åriga norskan upp om VM-stafetten i Trondheim och tiden efteråt.

Kristin Austguen Fosnes körde den avslutande sträckan för Norge i stafetten på hemmaplan i Trondheim i vintras. Hon hade ett avstånd på 37 sekunder ner till Jonna Sundling, och den gigantiska hemmapubliken hade börjat känna lukten av guld.

Men Jonna Sundling hade andra planer och till sist körde hon hem guldet till Sverige.

Se också: Seger direkt efter tuffa sommaren

Jobbigt att prata om

Expressen träffade Kristin Austgulen Fosnes i Torsby, där det norska damlandslaget befinner sig på träningsläger, för att prata om VM-stafetten.

– Det är nästan obehagligt att prata om det här. Jag får fortfarande en klump i magen. Men… jag tror det är bra för mig att jag gör det, säger hon till Expressen.

Hon hyllar lagkamraterna som fanns där och stöttade efter målgång.

– De var väldigt snälla och stöttande mot mig efteråt. De ska ha all kredd för hur de hanterade vad som hände.

Se också: Belönad med pris – nu jagar han OS-drömmen

Två tunga dagar

Beslutet om vilken sträcka de norska åkarna skulle köra, togs två dagar innan. Och det var blytunga 48 timmar innan startskottet på stafetten ljöd. För Kristin Austgulen Fosnes hade inte förväntat sig att bli tilldelad den sista sträckan.

– Jag hade ju inte trott att jag skulle få åka den sista etappen. Jag var ny i laget, hade aldrig gjort det förut. Och så dessutom på hemmaplan, säger hon och fortsätter:

– Det var skrämmande, liksom.

Efter beslutet hade inte 25-åringen de bästa dagarna i livet.

– Det var inte två bra dagar. Jag grät mig till sömns på kvällarna, berättar Fosnäs.

Och det blev inte bättre på tävlingsdagen.

– När jag vaknade på tävlingsdagen mådde jag inte bra. Och där på startlinjen… jag hade bara lust att börja gråta igen.

Se också: Drömt mardrömmar om VM-stafetten

Fått hat på sociala medier

Efter stafetten har den 25-åriga norskan fått utstå både hat och hets på sociala medier.

– Jag fick en del meddelande som inte var jättetrevliga. Några från Sverige – men framför allt från Norge. 

Vad skrev dem?

– De skrev att jag inte borde få behålla mitt norska medborgarskap. 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Världscupprofil rasar efter OS-petning – avslutar karriären

    by Ingeborg Scheve/Maja Eriksson
    04.02.2026
  • 1

    Tvingas att lägga av: ”Drömde om att sluta på topp”

    by Ingeborg Scheve
    01.05.2026
  • 1

    OS-stjärnan borta på obestämd tid

    by Langrenn.com
    08.05.2026
  • 1

    Veckans program och TV-tider för längdskidor och skidskytte

    by Langd.se
    03.02.2026
  • 1

    Landslagsstjärnan byter skidmärke

    by Maja Eriksson
    02.06.2026

Fler artiklar

  • Succé för skidåkarparet – VM-medalj och svenskt rekord

    Det blev succé för skidåkarparet Moa Lundgren och Gustav Kvarnbrink under VM i Hyrox. Duon slog svenskt rekord och fick med sig en medalj.
    av Maja Eriksson
    21.06.2026
  • Anmälan är nu öppen för Skinnarloppet 2027

    av Leandro Lutz
    21.06.2026
  • Kläbo fick ja, Iversen måste stanna hemma

    av Ingeborg Scheve
    20.06.2026
  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026