Uppvisning i toppen. -Första guldet för Haag
Två tunga namn och två stora favoriter fanns vid start när damernas skiathlonlopp skulle avgöras på Piteås Vallsberget i förmiddags. Två tjejer som söker OS-form och två tjejer som gärna vill bära titeln som årets svenska mästare. Visst blev det också den kamp vi ville se och visst var de precis i en helt egen klass för sig…
Två tunga namn och två stora favoriter fanns vid start när damernas skiathlonlopp skulle avgöras på Piteås Vallsberget i förmiddags. Två tjejer som söker OS-form och två tjejer som gärna vill bära titeln som årets svenska mästare. Visst blev det också den kamp vi ville se och visst var de precis i en helt egen klass för sig…
Charlotte Kalla som avgjorde spurten i går och hoppades idag kunna göra en bättre målgång än i går. Anna Haag, spurtslagen igår, nu hungrig att ta sitt första individuella SM-guld. De två håll ihop och håll ihop men den spännande kampen fick plötsligt ett abrupt slut. 50 meter innan mållinjen satte Charlotte staven mellan benen och föll. Anna Haag kunde gå i mål som klar segrarinna och ta sitt första härliga SM-guld.
– Att vinna SM är en dröm som går i uppfyllelse och det var väldigt roligt, men det var himla synd att Charlotte föll före upploppet. Det hade varit bättre med en fight ända in.
Tendens till grepp hade Anna Haag också kopplat när Charlotte föll, nu blev det i varje fall en tiosekunders marginal före en uppgivet avstannande Charlotte. Två starka tjejer fick vi alla fall se i en form som det inte tycks något fel på när säsongens höjdpunkt närmar sig med storm.
I Ingenmansland och utan större hot gick Ida Ingemarsdotter i mål som loppets bronsmedaljör. Ohotad och utan större osäkerhet.
– Bleckur och jag höll ihop ett tag men när vi gick ut på skaten fick hon släppa. Det blev till att åka i sin egen takt resten av halvan, sa Ida.
Någon som överraskade mycket positivt var annars loppets fyra Sofia Bleckur, som förvisso har SM-medaljer sedan tidigare, men fick det glädjande formbesked hon i år fått vänta på.










