Mats ryck gav guldet till Åsarna

av langd • 20.01.2010
Om damloppet gick med full fräs från start rådde en mer avvaktande åkning på de inledande sträckorna i herrarnas SM-teamsprint. Samtliga lag var tätt samlade de första sträckorna ändå tills en alltmer formstart Mats Larsson lade in det avgörande rycket.

Om damloppet gick med full fräs från start rådde en mer avvaktande åkning på de inledande sträckorna i herrarnas SM-teamsprint. Samtliga lag var tätt samlade de första sträckorna ändå tills en alltmer formstart Mats Larsson lade in det avgörande rycket.

Om damloppet gick med full fräs från start rådde en mer avvaktande åkning på de inledande sträckorna i herrarnas SM-teamsprint. Samtliga lag var tätt samlade de första sträckorna ändå tills en alltmer formstart Mats Larsson lade in det avgörande rycket.

-Mats gav mig ett perfekt utgångsläge och sedan var det bara för mig att hålla undan, ansåg Teodor Petersson, Åsarna.

En något avvaktande stafett fick sig plötsligt en intensiv spänning då Mats Larsson kom upp i täten och ryckte åt sig en god lucka på den femte sträckan.

– Jo, visst var det ganska lätt att hänga med på de första två sträckorna och jag var inte speciellt ansträngde när det var dags för sista, fortsätter Teodor. Såklart att det kan vara en press att gå ut i ledning och jag åkte lite stressigt bitvis, men det kändes ganska säkert och jag trodde att det skulle hålla. Vi hade pratat lite innan om att försöka gå loss ifall det kändes bra, så rycket fanns lite i bakhuvudet redan innan.

Det blev till sist en klar seger för Åsarna före Sollefteå SK med Robin Bryntesson och Fredrik Byström. En tät strid om bronset knep IFK Mora med Gustav Hall och Adam Johansson som kanske var de gladaste av alla medaljörerna.

OS-klare Teodor kommer att stå över pursiuten i morgon men till helgen blir det full körning igen med Sprinten och 15 km fritt.
– Teamsprint är en kul tävlingsform som man inte kör så ofta, men till OS- är jag bara aktuell för den individuella sprinten ännu så länge. Annars har jag inte hunnit tänka så mycket på OS än, men det ska bli väldigt roligt och jag ska se till att vara i bra form, avslutade Teodor.

Resultat Herrar, sprintstafett (f)

1) Mats Larsson/Teodor Peterson, Sverige, 15.36,55, 2) Fredrik Byström/Robin Bryntesson, Sollefteå, +6,11, 3) Gustav Hall/Adam Johansson, Mora, +14,23, 4) Anders Svanebo/Magnus Engström, Stockvik, +15,56, 5) Joakim Engström/Rickard Andreasson, Mora, +15,72.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    Han har åkt på samma skidmärke sedan han som 14-åring fick en T-shirt och 50% på skidorna. Nu är det dock slut. OS-tvåan från USA är den nästa toppåkaren som meddelar att han byter skidmärke nästa säsong.
    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026
  • Bryter med landslaget: ”Jag är mycket missnöjd”

    av Ingeborg Scheve
    18.06.2026
  • LÖPTRÄNING: Effektiva intervaller – förbättra din syreupptagningsförmåga

    av Maja Eriksson/Längd.se
    18.06.2026
  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    av Maja Eriksson
    17.06.2026