Nygift Johan orolig för besvär med armbågarna

av langd • 12.08.2008
Johan Olsson har skadebekymmer. Det är armbågarna som oroar Åsarna-stjärnan, som inte riktigt vet vad han skall göra för att bli av med besvären. Samtidigt njuter han av livet som nygift med OS-mästarinnan Anna Dahlberg…

Johan Olsson har skadebekymmer. Det är armbågarna som oroar Åsarna-stjärnan, som inte riktigt vet vad han skall göra för att bli av med besvären. Samtidigt njuter han av livet som nygift med OS-mästarinnan Anna Dahlberg…

Johan Olsson har skadebekymmer. Det är armbågarna som oroar Åsarna-stjärnan, som inte riktigt vet vad han skall göra för att bli av med besvären.
Samtidigt njuter han av livet som nygift med OS-mästarinnan Anna Dahlberg…

– Jag har haft problem med armbågarna i ungefär en och en halv månad. Ett tag körde jag jättemycket uppförsstakning och det blev tydligen lite för mycket. En nerv kom i kläm i axeln och det känns i armbågarna, säger Johan.
Han har fått köra lite alternativ träning för att spara armarna och under den gångna veckans landslagsläger i Bruksvallarna har han fått hjälp av sjukgymnast.
– För att se det positiva så har jag fått sprungit mer än någon gång tidigare. Det har gjort att benen känns bättre än tidigare och jag har tränat bra på så sätt.
Men Johan är lite bekymrad över att problemen inte går bort.
– Ja, man blir ju lite orolig när de kommer tillbaka hela tiden.

Bättre i landslaget
Han har kört med landslaget både i Kreta, Torsby och Bruksvallarna och Johan tycker det går mycket bättre i år.
– Det är klart att med Mathias, Anders och de andra i laget blir det vassare sparring på träningspassen. Jag känner att jag har närmat mig och det ger givetvis motivation.
Johan har fortfarande Jocke Augustsson som sin egen tränare och landslagstränare.
Och målsättningen för säsongen har han stakat ut.
– Jag är mer än VM-åkare än en världscupåkare, så därför är VM i Liberec det stora målet. Främst jaktstarten, som jag tror är min största chans. Kanske inte 50 kilometer är min möjlighet, men den finns där i bakhuvudet, liksom stafetten givetvis.
Johan, som kommer att åka kvar för Åsarna IK nästa vinter, vill vara med i Tour de Ski, men han åker inte till Kanada och för-OS precis innan VM.
– Ifjol märkte jag att det tog lång tid att återhämta sig efter Kanada. Jag behövde nästan 1-1,5 månader innan jag var i toppform igen. Det behövs tid att bibehålla formen och återhämta sig, säger Johan.

Bröllop i somras
Det har varit en händelsesrik sommar på många sätt för 28-åringen, som bor i Östersund.
Den 12 juli gifte Johan sig med landslagskollegan Anna Dahlberg och därefter var det nya äkta paret på bröllopsresa till Amalfi-kusten i Italien.
Så trots att det smärtar i armbågarna så finns det också en hel del positivt för Johan, som givetvis vill ha revansch för VM i Sapporo.
– Där blev jag sjuk och kunde inte åka stafetten när Sverige tog brons.
Hans bästa placering i Japan-VM var 8:a på 15 kilometer fristil.
 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Landslagsstjärnan byter skidmärke

    Emma Ribom har tävlat på samma skidmärke hela karriären. Nu byter hon inför VM-säsongen som väntar.
    av Maja Eriksson
    02.06.2026
  • Växel 5 – så åker du effektivt utan stavar i fristil

    av Langd.se
    02.06.2026
  • JVM-åkare borta en hel säsong – nu klar för storklubb

    av Kjell-Erik Kristiansen
    01.06.2026
  • Längdåkare med seger i ny sport

    av Langrenn.com
    01.06.2026
  • Birken ändrar kravet på ryggsäck – över 30 år sedan sist

    av Ingeborg Scheve
    31.05.2026