OS-trubbel för Northug…
Vinterns suverän, norrmannen Petter Northug, har problem inför OS i Vancouver. Hans bäste vän och skidtestare Eirik Myhr Nossum får inge ackreditering till OS från norska skidförbundet och det kan betyda att en mycket viktig man i apparaten kring Northug inte får åka till Kanada…
Vinterns suverän, norrmannen Petter Northug, har problem inför OS i Vancouver.
Hans bäste vän och skidtestare Eirik Myhr Nossum får inge ackreditering till OS från norska skidförbundet och det kan betyda att en mycket viktig man i apparaten kring Northug inte får åka till Kanada…
Nu jobbar teamet kring Petter Northug hårt med att fixa en plats till Myhr Nossum utanför den norska ledarkvoten, där man alltså från skidförbundets sida inte anser att han skall ha en plats – trots att Northug är det med avstånd största guldhoppet Norge har.
– Det är inte jag som styr ackrediteringarna. Vi skulle gärna haft flera ackreditering än vi har och vi har färre medhjälpare i OS än vi kan tänka oss, säger sportchefen Åge Skinstad till Adresseavisen i Trondheim.
Enligt tidningen var det redan för åtta månader sedan klart vilka vallare och testare Norge ska ha med i OS. Och Eirik Myhr Nossum är inte bland dom. Det trots att han är Petter Northugs bästa kompis, privatchaufför och skidtestare. Han är också mycket starkt önskad av Petter själv och hans farsa John, som nu försöker få in Myhr Nossum på annat håll.
– Vi jobbar med att få plats på en annan ackreditering. Den norska truppen måste prioritera sig själva och jag vill inte ta platsen från någon. Men får jag frågan om att vara med så ställer jag upp, säger Myhr Nossum själv till tidningen.
Även under Tour de Ski är Eirik med och testar skidorna för Petter Northug i jakten på en totalseger, precis som han var det när guldklimpen vann tre VM-guld i Liberec förra vintern.
Nu är det Petters pappa och manager John Northug som själv jobbar med saken och han får kanske en möjlighet via skidfabrikanten Fischer som är en av Petters sponsorer.
– Jag har inte tänkt på det, men vi måste göra en värdering. Eirik är en viktig man för Petter, även om det inte är lika mycket tidspress på OS som nu under Tour de Ski, säger landslagstränaren Morten Aa Djupvik till Adresseavisen.
Guldskidorna brutna
Inte nog med att den kanske viktigaste mannen kring Petter inte får vara med på OS – i helgen bröts också ett av hans bästa skidpar: Av brorsan Tomas…
Lillbrorsan åkte på Petter skidor vid norska cupen i Steinkjer och gick till finalen bland herrseniorerna trots att han bara är junior.
– Jag tappade greppet i den första uppförsbacken och skidorna korsade sig. När jag försökte få benen på plats igen bröts den ena skidan, säger Tomas Northug till TrønderAvisa.
Och det var inte vilka skidor som helst.
– Det är ett guldpar, ja. Både Frode Estil och Petter har tagit stora segrar på dom här skidorna. Det var tråkigt att dom bröts, men vi kan inte använda energi på något vi inte får gjort något med, säger pappa John Northug till tidningen.










