Saarinen på favoritorten

av langd • 06.01.2010
Aino-Kaisa Saarinen tog över ledartröjan i Tour de Ski i Prag. Lite tur hade hon också: Hon gick vidare som såkallad ”lucky looser” både från kvarts- och semifinalerna. Men nu tar hon nya tag i sin specialla favoritort…

Aino-Kaisa Saarinen tog över ledartröjan i Tour de Ski i Prag. Lite tur hade hon också: Hon gick vidare som såkallad ”lucky looser” både från kvarts- och semifinalerna. Men nu tar hon nya tag i sin specialla favoritort…

Aino-Kaisa Saarinen tog över ledartröjan i Tour de Ski i Prag.
Lite tur hade hon också: Hon gick vidare som såkallad ”lucky looser” både från kvarts- och semifinalerna.
Men nu tar hon nya tag i sin specialla favoritort…

– Ja, Toblach är ett ställe som jag verkligen gillar. Där har jag varit på träningsläger tidigare och där kommer jag att ladda också inför OS i Vancouver,  säger finskan.
Hon får ett hyfsad försprång (24,9 sekunder) på Justyna Kowalczyk och dom andra när damerna idag lägger ut på 16 kilometer jaktstart i fristil. Dambanan går för det mesta neråt dalen mot Toblach och det är mycket möjligt att Saarinen kan vara med i toppen efter dagens lopp.
Då väntar två etapper som passar henne mycket bra: 5 kilometer klassisk i Toblach och en klassisk masstart i Val di Fiemme.
Troligen kommer fighten att stå mellan just Saarinen och Kowalczyk – om då inte Petra Majdic eller Kristin Steira kan komma ifatt och få kontakt.
– Det känns bra att ha tagit ledningen på touren, säger Saarinen som i fjol tappade ledningen i tävlingen på slutet åt Virpi Kuitunen.
Efter femteplatsen i Prag-sprinten sade hon så här till FNB:
– I den sista kurvan var jag trea. Men sedan åkte någon först på min stav och sedan på mina skidor. Min final var över efter det. Men sådant är vanligt då man åker sprintlopp i städer. Det finns inte så mycket att göra åt det, säger Saarinen.
Hon var nöjd med den egna insatsen. Speciellt med tanke på att banan var mycket svårskidad med en hel mängd lös snö.
– Jag blev bättre för varje heat. Jag lyckades få en bra känsla inför finalen, säger Saarinen.
– Men man sjönk ju in i banan som i ett kärr. Man fick staka med båda armarna. Men publiken var fantastisk och det fanns många människor på plats och de förde ett otroligt liv. Det gjorde att tävlingen blev rolig även om banan kunde ha varit mycket bättre, säger Saarinen.
Idag kan det bli ännu roligare för Aino-Kaisa Saarinen.
Det är de två VM-drottningarna från Liberec som dominerar i damklassen…

 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    Han har åkt på samma skidmärke sedan han som 14-åring fick en T-shirt och 50% på skidorna. Nu är det dock slut. OS-tvåan från USA är den nästa toppåkaren som meddelar att han byter skidmärke nästa säsong.
    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026
  • Bryter med landslaget: ”Jag är mycket missnöjd”

    av Ingeborg Scheve
    18.06.2026
  • LÖPTRÄNING: Effektiva intervaller – förbättra din syreupptagningsförmåga

    av Maja Eriksson/Längd.se
    18.06.2026
  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    av Maja Eriksson
    17.06.2026