The Olsson brothers – tillsammans för Norge mot OS

av langd • 03.12.2009
Kommer du ihåg bröderna Perry och Ulf Olsson från Söderhamn som vi skrev om förra vintern…? Vallarna som vallade en för Norge och en för Justyna Kowalczyk. Nu jobbar både tillsammans för Norge – för första gången tillsammans sedan de vallade för Sverige säsongen 2003…

Kommer du ihåg bröderna Perry och Ulf Olsson från Söderhamn som vi skrev om förra vintern…? Vallarna som vallade en för Norge och en för Justyna Kowalczyk. Nu jobbar både tillsammans för Norge – för första gången tillsammans sedan de vallade för Sverige säsongen 2003…

Kommer du ihåg bröderna Perry och Ulf Olsson från Söderhamn som vi skrev om förra vintern…? Vallarna som vallade en för Norge och en för Justyna Kowalczyk.
Nu jobbar både tillsammans för Norge – för första gången tillsammans sedan de vallade för Sverige säsongen 2003…

– Ja, det var vintern 2003 med VM i Val di Fiemme som vi senast jobbade ihop, säger Perry, som nu varit i Norge sedan dess. Ulf har haft en annan väg, först tre år med Katerina Neumannova och nu de senaste två åren med Justyna Kowalczyk.
– Det är ju praktiskt att vi jobbar tillsammans med resor och så. Dessutom pratar vi väl lite mer skidor och valla tillsammans nu som vi är i samma team, medger Perry, 53.
Han tror brorsan har lärt en del genom att jobba i olika team med olika metoder för att valla på bästa sättet.
– Ulf har sätt andra arbetsformer och fått andra idéer. Jag har väl upplevt att Norge är bättre än de flesta på strukturer och verktyg i vallaarbetet, säger Perry.
– Annars tror jag att Sverige och Norge jobbar mycket på samma sätt, även om jag inte riktigt vet hur det funkar i Sverige idag. Vi testar ju skidor tillsammans med åkarna och det är en viktig del. Ryssland till exempel jobbar på ett helt annat sätt och kör till exempel glidmätare på hela skidparken – det skulle vi aldrig göra.

Ny vallatrailer
Norge har tagit efter Sverige och fått en ny vallatrailer den här säsongen.
– Det är givetvis bra för arbetsmiljön och vi spar mycket tid då vi inte behöver bära utrustning och skidor så mycket. Jag tycker dessutom att norrmännen kanske är lite gladare som folk och har lite bättre stämningen.
Perry medger dock att norrmännen var ganska avundsjuka på Sverige förra vintern då Sverige hade vallalastbilen som första nation.
Nu är bröderna från Söderhamn ute på världscupen i stort sätt varje veckoslut under hela vintern.
– Vi har en frihelg från världscupen var. Jag skall stå över Rogla sista helgen före jul, medan Ulf har ledigt i Lahtis i mars, men han ska visst dit ändå, säger Perry om sin 50-årige brorsa.

 

ULF och PERRY OLSSON  med den norska vallabussen som är ny i år. Foto: KJELL-ERIK KRISTIANSEN
ULF och PERRY OLSSON med den norska vallabussen som är ny i år. Foto: KJELL-ERIK KRISTIANSEN

Vallar åt Northug
I Norge har man – precis som i Sverige – vissa åkare som har speciella vallare.
– Jag har Marit Björgen, Celine Brun-Lie, Petter Northug, Tord Asle Gjerdalen och Anders Glöersen som ”mina” åkare, säger Perry och medger alltså att han basar över skidor till världens just nu hetaste skidåkare.
– Men Petter är mycket lätt att jobba med. Det är dock givetvis viktigt att hans skidor blir bra…
Ulf Olsson har Öystein ”Pölsa” Pettersen, Therese Johaug och Marthe Kristoffersen som ”sina” åkare. Heller ingen dålig trio.
– Dessutom är Ulf med i en grupp som har ansvaret för fästvallan, säger Perry.
 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Succé för skidåkarparet – VM-medalj och svenskt rekord

    Det blev succé för skidåkarparet Moa Lundgren och Gustav Kvarnbrink under VM i Hyrox. Duon slog svenskt rekord och fick med sig en medalj.
    av Maja Eriksson
    21.06.2026
  • Anmälan är nu öppen för Skinnarloppet 2027

    av Leandro Lutz
    21.06.2026
  • Kläbo fick ja, Iversen måste stanna hemma

    av Ingeborg Scheve
    20.06.2026
  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026