Två SM-starter för Emil

av langd • 21.01.2010
I helgen som gick krossade Emil Jönsson motståndet i världscupen i Otepää. Nu väntar två starter på skid-SM i Piteå, men några stora förhoppningar om guld har han inte…

I helgen som gick krossade Emil Jönsson motståndet i världscupen i Otepää. Nu väntar två starter på skid-SM i Piteå, men några stora förhoppningar om guld har han inte…

I helgen som gick krossade Emil Jönsson motståndet i världscupen i Otepää. Nu väntar två starter på skid-SM i Piteå, men några stora förhoppningar om guld har han inte…

Dagens dubbeljakt åker Emil, liksom lördagens individuella sprint. Någon start i gårdagens teamsprint blev det inte då lagkompisen Johan Olsson är bortrest.
Men tro inte att Otepää-segraren siktar på guld…
– Nej, men två tävlingar blir bra träning det också, säger Emil som aldrig vunnit SM-guldet i sprint till Arbetarbladet i Gävle.

Träning?
– Ja, jag har inga förväntningar på SM. Jag kör rätt tufft i träningen den här veckan och även nästa, så det får bli som det blir, säger Emil Jönsson.
Han visade ju under Tour de Ski att han har 100 procent fokus på OS i Vancouver. Då lämnade han tävlingen efter seger och totalledning i Tour de Ski. Så ett SM-guld är inget måste för årsundaåkaren.
– I fjol var jag trea på sprinten i SM och det är min bästa placering som senior. Sedan var jag nio-tia-nånting också på 15 km skejt.
– Jag kör igenom det här, och sedan åker jag hem till Östersund och tränar. Nån gång nästa helg, jag vet faktiskt inte exakt, åker vi till Kanada.

Tror han slog alla
Segern i Otepää var bra för självförtroendet inför OS. Emil tror nämligen att han slog dom som kommer att kämpa om OS-medaljerna.
– Ja, det verkar som om det var de som ska vara med där, säger han och syftar på i första hand Ola Vigen Hattestad och ryske klassikerspecialisten Nikita Kriukov.
Han tror inte Petter Northug kommer att åka en klassisk sprint och om han gör det så är det inget som Emil Jönsson fruktar.
De han borde se upp med är kanske de övriga svenska åkarna. Troligen blir det Jesper Modin, Björn Lind och Teodor Peterson som kompletterar i OS-spåren samt Marcus Hellner i teamsprinten.
Om allt går enligt planen kan Emil Jönsson åka hem från Callaghan Valley och Whistler med två mycket fina medaljer.
Men från Piteå tror han alltså inte så mycket på guld i bagaget…

 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    Han har åkt på samma skidmärke sedan han som 14-åring fick en T-shirt och 50% på skidorna. Nu är det dock slut. OS-tvåan från USA är den nästa toppåkaren som meddelar att han byter skidmärke nästa säsong.
    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026
  • Bryter med landslaget: ”Jag är mycket missnöjd”

    av Ingeborg Scheve
    18.06.2026
  • LÖPTRÄNING: Effektiva intervaller – förbättra din syreupptagningsförmåga

    av Maja Eriksson/Längd.se
    18.06.2026
  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    av Maja Eriksson
    17.06.2026