Vinterstudion istället för Düsseldorf för Emil Jönsson

av langd • 04.12.2009
Emil Jönsson skulle gärna ha åkt världsup i Düsseldorf i helgen. Istället kommer han att dyka upp som expert i Vinterstudion som sända i SVT…

Emil Jönsson skulle gärna ha åkt världsup i Düsseldorf i helgen. Istället kommer han att dyka upp som expert i Vinterstudion som sända i SVT…

Emil Jönsson skulle gärna ha åkt världsup i Düsseldorf i helgen. Istället kommer han att dyka upp som expert i Vinterstudion som sända i SVT…

– Ja, jag ska vara med där, dom sänder ju från Östersund där jag bor, säger Emil, som sträckte sig i starten av semifinalen i förra världscupssprinten i finska Kuusamo och fick stå över själva finalen.
– Synd, det kändes oerhört bra fram dit, speciellt i prologen, menar Emil, som var snabbast av alla i inledningen.
Efter hemkomsten till Sverige undersöktes han, bland annat av SOK:s läkare Klas Eriksson, som är i Östersund med skidskyttelandslaget.
– Emil har en liten bristning i en muskel på lårets insida och måsta ta det lugnt, säger han.

Känner inget
– Själv känner jag inget när jag tränar. Jag kör för fullt som jag hade planerat och svaren jag fick i Kuusamo var positiva på att träningen varit rätt. Men i en OS-säsongen tar jag inga chanser, säger Emil, som kanske också måste stå över tävlingarna i Davos nästa helg.
– Det trolig som situationen är idag är nog att jag kommer tillbaka till tävlingarna i Rogla i Slovenien helgen precis innan jul. Men det är inte bestämt än.
Att tävla med snabba rörelser och allt vad det innebär av osäkerhet är för farligt just, menar läkarna och landslagsledningen. Därför är alltså Sveriges största sprintstjärna på sidlinjen.

Avstår Touren

Emil Jönsson har sedan tidigare sagt att han avstår Tour de Ski för att koncentrera sig på OS och komma i toppform tll februari. Tiden strax efter nyår tänker han istället använda till att träna vid familjens stuga i Grövelsjön i norra Dalarna.
Säsongen har därmed börjat lite knackigt för paret Jönsson/Haag.
Sambon Anna var ju det stora glädjeämnet i Beitostölen och världscupöppningen, där hon var trea individuelt och vann stafetten. Men hon blev förkyld och fick stå över tävlingarna i Kuusamo.
Anna hoppas dock vara tillbaka nästa helg när världscupen går till traditionsrika Davos i Schweiz. Där var det ingen snö till den här veckan, då det plötsligt kom 20 centimeter på en dag och troligen räddade världscupensloppen.
 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • Succé för skidåkarparet – VM-medalj och svenskt rekord

    Det blev succé för skidåkarparet Moa Lundgren och Gustav Kvarnbrink under VM i Hyrox. Duon slog svenskt rekord och fick med sig en medalj.
    av Maja Eriksson
    21.06.2026
  • Anmälan är nu öppen för Skinnarloppet 2027

    av Leandro Lutz
    21.06.2026
  • Kläbo fick ja, Iversen måste stanna hemma

    av Ingeborg Scheve
    20.06.2026
  • Gus Schumacher byter också skidmärke

    av Kjell-Erik Kristiansen
    19.06.2026
  • Varför träna på hög höjd?

    av Mattis Basille
    19.06.2026