Bröderna Aukland lanserar egna rullskidor
Anders och Jörgen Aukland etablerar ett eget varumärke och fokuserar på att ta marknadsandelar med sina egna rullskidor.
– Vi har länge velat etablera något eget. Nu var det dags, säger Anders Aukland i ett pressmeddelande, om varumärket som har fått namnet Aukland Legend.
Anders och Jörgen Aukland etablerar ett eget varumärke och fokuserar på att ta marknadsandelar med sina egna rullskidor.
– Vi har länge velat etablera något eget. Nu var det dags, säger Anders Aukland i ett pressmeddelande, om varumärket som har fått namnet Aukland Legend.
Anders och Jörgen Aukland etablerar ett eget varumärke och fokuserar på att ta marknadsandelar med sina egna rullskidor.
– Vi har länge velat etablera något eget. Nu var det dags, säger Anders Aukland i ett pressmeddelande, om varumärket som har fått namnet Aukland Legend.
Bröderna Aukland har varit i längdskidmiljön i en mansålder. Anders, som debuterade i VM 1993, är ju fortfarande aktiv på högsta nivå trots att han fyller 50 nästa år.
Det förekommer inte i någon officiell rekordnotering, men det finns knappast någon i världen som har åkt längre på rullskidor än superveteranen från Tönsberg. Det bekräftar skidhistorikern Thor Gotaas.
– Jag kan inte hitta någon i historien som har varat längre på så hög nivå än Anders. Närmast är nog Maurilio De Zolt, men han gav upp när han var 43 år, säger Gotaas.
Jörgen Aukland var den som verkligen startade revolutionen med stakning på långloppen. Bland annat vann han fyra segrar i Marcialonga och två i Vasaloppet innan han lade skidorna på hyllan 2016.
Den erfarenhet bröderna har skaffat har de nu använt för att utveckla en helt nya rullskidor i samarbete med den erfarna tillverkaren, Swenor.
– Therese (Johaug) har sina kläder och kosmetika, medan Petter (Northug) har klarat sig bra med sina glasögon. Vi fick satsa på något vi verkligen brinner för och kan, säger Jörgen Aukland om de nya rullskidorna.
Bröderna har varit nära involverade i hela processen, både när det gäller produktutveckling, materialval och själva märket.
– Det har varit otroligt spännande att lära sig bygga ett varumärke, utveckla en webbshop och lösa logistik. Vi kan lugnt konstatera att datorkunskapen fått ett lyft, säger Anders Aukland.
I somras berättade vi om de nya rullskidorna som kunde ses på åkarna i Team Ragde Charge under en träningssamling de hade. Då var Jörgen Aukland är lite hemlighetsfull kring rullskidan men sa så här:
– Det är en ny produkt som är på gång. Vi försöker optimera en rullskida för stakning. Då är det är bra att ha de bästa åkarna som testpiloter.
Förutom rullskidorna så lanserar bröderna Aukland en ny medlemsportal där kunderna bjuds in till rullskidkurser och resor de arrangerar.
– Vi har alltid varit intresserade över att dela vår kunskap, men nu kan vi äntligen sätta in det i ett system, säger Jörgen Aukland som inte utesluter att fler produkter kommer med tiden.
– I första hand fokuserar vi på rullskidor och merchandise, men vi har planer på att utveckla varumärket ytterligare, avslutar bröderna.
Här är bröderna Auklands nya rullskida som ska vara anpassad för stakning. FOTO: Aukland Legend.