En hittade ny klubb – två är utan

av langd • 20.08.2010
Vi skrev tidigare om de tre elitåkarna som inte fick nytt kontrakt med Skellefteå Skidklubb. Vi har också skrivit att en av dom tre, Klas Nilsson, kommer att åka för Bodens Skidklubb kommande vinter. Men för dom två andra, Tor Larsson och Joakim Jonsson, ser det sämre ut…

Vi skrev tidigare om de tre elitåkarna som inte fick nytt kontrakt med Skellefteå Skidklubb. Vi har också skrivit att en av dom tre, Klas Nilsson, kommer att åka för Bodens Skidklubb kommande vinter. Men för dom två andra, Tor Larsson och Joakim Jonsson, ser det sämre ut…

Vi skrev tidigare om de tre elitåkarna som inte fick nytt kontrakt med Skellefteå Skidklubb.
Vi har också skrivit att en av dom tre, Klas Nilsson, kommer att åka för Bodens Skidklubb kommande vinter.
Men för dom två andra, Tor Larsson och Joakim Jonsson, ser det sämre ut…

Enligt åkarna själva för att de beskyllts för att sprida dålig stämning i klubben, något som inte kommenterades från Skellefteå SK:s håll. Men någon fortsättning blev det inte i gamla klubben.
Klas Nilsson är alltså klar för Bodens SK.
– Det var jag själv som tog kontakt med Boden. Det blev klart ganska fort. Det verkar vara en seriös klubb med både bra åkare och vallateam, säger Klas Nilsson till norran.se.
Det som i övrigt också kan tänkas locka med just Boden är att den klubben har ett samarbete med IFK Tärendö, en klubb vilken bland andra Charlotte Kalla representerar.
Klas Nilsson känner att han har fått bra förutsättningar att träna på.
– Det har gått bra i sommar. Jag har inte varit sjuk något och kunnat träna mer än tidigare. Skönt att slippa tjafset som var i förra klubben med, säger han vidare till norran.se.
Det har blivit rätt mycket rullskidåkning, bland annat i Överkalix. Nästa grej blir ett tiodagarsläger i Schweiz, dit åker han och hans nya klubb under torsdagen.

Två utan klubb
De andra två petade elitåkarna, Tor Larsson och Joakim Jonsson har det gått tyngre för.
– I början av sommaren gick det ändå rätt bra träningsmässigt och jag var med på någon löptävling. Men sen i juli fick jag halsfluss, men det känns ok nu. Men jag jobbar heltid nu, så det har inte blivit så extremt mycket träning, säger Jonsson.
Han har ingen klubb på g för tillfället, medan det låter något ljusare för Larsson.
– Jag har tränat på ganska bra ändå utan klubb. Ungefär som förut och kanske lite till ändå, säger Larsson, också det till norran.se.
Han har pratat med några klubbar.
– Men jag vet väl inte om jag ser någon lösning någonstans just nu. Det gäller ju att hitta någon klubb som kan ställa upp så pass ekonomiskt. Så man inte går back i alla fall, avslutar Tor Larsson.

 

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

  • 1

    Här är ALLA svenskar som åkte Marcialonga

    by langd
    26.01.2009
  • 1

    Visdomstand ställer till det för Anna Haag på SM

    by langd
    28.01.2009
  • 1

    Tommy Limby har avlidit

    by langd
    14.01.2008
  • 1

    Mathias Fredriksson pappa igen

    by langd
    19.09.2010
  • 1

    Trivs som frontfigur

    by langd
    12.02.2008

Fler artiklar

  • SVT utökar bevakningen av Vasaloppsveckan

    SVT har sedan långt tillbaka sänt Tjejvasan, som kommande säsong ingår i Ski Classics. Nu står det klart att SVT även sänder det nystartade herrloppet på samma bana.
    av Maja Eriksson
    17.06.2026
  • TRÄNING PÅ RULLSKIDOR: Grundläggande uthållighet – hur man undviker skador

    av Adéla Ročárková/Bezky.net
    17.06.2026
  • Northug debuterar i svenskt TV-program

    av Längd.se
    16.06.2026
  • Schweiziska landslagsåkaren byter till skidskytte

    av Maja Eriksson
    16.06.2026
  • CYKELTRÄNING: Lätt cykeltur – bygg din grund en timme i taget

    av ProXCskiing.com
    16.06.2026