Har VM-tåget gått för Olle?
Jag får kontakt med Olle Jonsson strax efter lunch på torsdag. Han befinner sig i Italienska Cogne och förbereder sig inför världscuptävlingarna.
– Det är dumt att klaga, fina berg, bra skidåkning och god mat. Lägg till lite hög höjd på det, skrattar han.
Vi kommer snabbt in på att flera av årets tävlingar gått på höjd. Davos och Toblach men framför allt Engadin senast där höjden var runt 1 900 meter över havsnivån. I Cogne ligger dalen på c:a 1 500 höjdmeter. Betydligt lägre men helt klart kännbart och risken att gå på en höjdsmäll finns där, helt klart.
– Jag använder mig en del av höjden i min träning. Men egentligen har det väl varit ganska dåligt när jag kommit upp på höjd. Men å andra sidan har det varit bra när jag kommit ner från höjden igen, berättar Jonsson och fortsätter:
– De två världscuper jag fått köra hittills har inte varit super. Ena gången komma upp till Davos, bo lågt och tävla högt. Och det var lite liknande i Engadin. Där hade jag fem dagar på höjd men det blir ändå tufft att komma och köra sprint när man inte är riktigt acklimatiserad.
Min bild av Olle Jonsson är att han är en glaset halv-fullt människa och som nästan alltid har ett leende på läpparna. Så även denna dag.
– Det har varit lite tufft men det är samtidigt därför det ska bli så kul att få köra när man fått dom har tio plus dagarna som man brukar prata om, entusiasmerar Jonsson.
Hur många dagar är du uppe i nu då?
– En, två, tre, fyra, elva dagar, konstaterar Jonsson.
Sen blir det två till då..
Idag, fredag, står det teamsprint på schemat. När jag gjorde intervjun med Olle var det svenska lagen inte uttagna än.
– ..Också blir det väl ytterligare två dagar til då. Jag kommer inte att åka i något av lagen i teamsprinten, lägger han till.
Var du delaktig i det beslutet, hade du velat åka?
– Hade jag fått frågan så hade jag absolut velat åka. Men jag förstår ju samtidigt att det finns ett gäng som går före mig. Jag har inte tagit chansen när jag fått den i världscupen, den här säsongen.
– Jag hade inte tagit ut mig själv heller, lägger han till och skrattar.
Mindre och mindre marginaler
Olle Jonsson var 44:a i sprintkvalet i Davos, 6,8 sekunder efter suveränen och kvalvinnaren Klæbo. Världscupplatsen tog han i och med sin andraplats i Smart Energy Cup i Idre veckan innan. I Engadin slutade han på plats 50 i kvalet. 7,1 sekunder efter kvalsegraren, just det, Klæbo. Sprintkvalen går allt fortare för herrarna och skillnaden mellan att ta sig vidare till finalheaten och att få ta en tidig dusch minskar och minskar.

Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån
– Det är ju ganska tydligt att det är prologen som behöver bli bättre. Det är i heaten som jag är som bäst. Både på de nationella tävlingarna men också under skandinavisk- och norgescup, så lyfter jag mig ofta ett hack, resonerar Jonsson.
– Men det är jättesvårt att sätta fingret på vad just det beror på. Nu på slutet har det varit att jag saknat det där sista trycket för att kunna åka riktigt fort över en hel prolog. Kanske att jag kunde gjort det bättre man mot man med taktiska fartökningar och korta manövreringar.
Är det en mental bit?
– Just att köra två och en halv eller tre minuter själv, allt man har, har väl varit lite minus efter skadan.
I en tidigare intervju med Längd.se berättar Jonsson om vägen tillbaka från skadan han fått efter en autoimmun reaktion i en nerv i axeln.
Läs även: Stjärnan skämtsamt efter olyckan: ”Jag lät bli att betala spåravgiften”
– Det är många möjliga faktorer, men jag tycker att det blivit bättre på slutet. Men det är tajt. Det var 1,3 sekunder i Davos och 1,4 sekunder från finalheaten i Engadin.

När går VM-tåget?
Olle Jonsson jagar nu en biljett till VM-tåget. Han berättade tidigare i höstas att han absolut har dom kvaliteter som krävs för att ta sig till VM.
”Min högsta nivå håller absolut klass för att representera VM på ett mästerskap”, berättade han då.
Är det kniven mot strupen nu eller känner du att tåget har gått?
– Det känns som att jag inte har något att förlora nu.
– Jag tror att mina chanser att komma med i VM-laget är små, eftersom den sista världscupsprinten i skate redan har varit. Nu är det bara SM som är kvar innan VM, och det blir tufft att vända det här, menar han.
Jonsson, som gång på gång tagit sig tillbaka från skador, är dock stolt över att ha tagit sig tillbaka till världscupen.
Läs även: Olle Jonssons långa väg till Bruksvallarna
– Jag är stolt över att ha kommit tillbaka från min skada och kämpat mig tillbaka till världscupen.
– Om det inte räcker hela vägen till VM så är det inte hela världen. Nu ska jag bara njuta av att vara tillbaka och kunna tävla igen.
Jonsson kommer defintiv att ge allt i helgens tävlingar och i SM, men han är medveten om att det blir en tuff uppgift att övertyga Anders Byström och company.
– Det måste till något mirakulöst men jag tror att VM-tåget har gått, avslutar han.
Så vilka åker VM då?
Med endast fyra veckor kvar till sprinten i VM är det en tuff uppgift som vilar på Anders Byströms axlar. Några åkare i toppen sticker ut, medan kampen om den fjärde platsen är betydligt mer öppen.
Vilka åkare tycker du ska ha en VM-plats när det kommer till sprint?
– Nä men usch. Jag vet inte om jag ska uttala mig om det egentligen. Jag har fyra gubbar som jag tänker på. Men du får pussla lite själv, säger Jonsson.
Jag lägger fram mina kandidater och börjar: Anger är självskriven, Grate har kört bra men haft lite bekymmer med sjukdom, Danielsson har ju varit ganska bra så han är tredje gubben. Häggström har fått kämpa en del, Anton Grahn kanske och Oskar Svensson kanske. Men jag tänkter att du skulle kunna vara en av dem.
– Ja absolut. Men då måste jag göra något i hästväg. Men du har ju rätt gubbar där, resonerar Jonsson.
Den svenska VM-truppen blir offentliggjord i samband med SM den 8:e februari. Då avslöjar konduktör Byström vilka som får en biljett till det svenska VM-tåget mot Trondheim.
Tävlingsschemat inför VM hittar du HÄR.