Årets skidnyheter del 2: Här är nya skidorna för skejt
I mitten av september besökte langd.se Torsby och Sportakademins testdagar. I del 2 hittar du vilka nyheter som finns i skejtkategorin.
Mellan den 16-18 september bjöd Sportakademin in till testdagar i Torsby Skidtunnel. Under två intensiva dagar fick personal från sportbutiker testa årets nyheter och alla leverantörers produkter. Givetvis var även langd.se på plats för att dokumentera nyheterna och prata med de olika leverantörerna.
Vad är det hetaste på marknaden inför vintern? I en artikelserie i två delar kommer årets nyheter presenteras. I del 2 presenteras nyheterna bland skejtskidor.
Läs också: Årets skidnyheter del 1
Atomic: Johan Henriksson, säljare Atomic Sverige
Vad har ni för nyheter i skejtkategorin?
– Vi kommer med en helt ny kärna i våra topprodukter även på skejtstidan; S9 Carbon och vanliga S9. Kärnan tillverkas i vår fabrik i Altenmarkt och är både lättare och styvare, samt ger en bättre kraftåtervinning i skidan. En viktig del är att den är betydligt mer miljövänlig än tidigare, på grund av 39 % mindre ”carbon footprint” i kärnan.
Vad gör de nya produkterna bättre?
– Även bland skejtskidorna är skillnaden mellan den gamla kärnan och den nya, att skidan blir mer stabil och dessutom styvare. Flera av världscupsåkarna har bytt ut stora delar av sina skidparker till skidor med den nya kärnan.

Madshus: John Wikman, säljare Madshus Sverige
Vad har ni för nyheter i skejtkategorin?
– Skidkonstruktionerna är den största grejen. De har blivit mer vridstyva och robusta. Med hårdare och högre spannhöjder. Det har vi känt att vi behövt förbättra. På de tre högsta modellerna; race speed, race pro och redline, har vi en helt ny konstruktion som går igenom alla modellerna oavsett om det är skejt-, stak eller skinskidor. Den stora nyheten annars är Skate-X bindningen som vi kommer ha på våra skejtskidor.
Vad är det som gör den nya konstruktionen bättre?
– Skillnaden är likt på de klassiska skidorna, att vi har en plan ovansida och plana sidkanter med ett litet utstick på kanten som gör att man får ett bättre grepp. Och vi har mindre skum i och mer carbon- och glasfiber i. Egenstyvheten i skidorna blir 10% högre och vridstyvheten är otroligt mycket högre. Skidan blir väldigt stark när du sätter den på kant, och väldigt mycket stabilare. Konstruktionen i sig är förändrad både i hur geometrin ser ut på skidan och innanmätet.

Rossignol: Henrik Åkerlund, säljare Rossignol Sverige
Vad har ni för nyheter i skejtkategorin?
– På skejt har vi två nya modeller inom X-IUM. S1 och S2 är de gamla modellerna som funnits sedan innan. Rossignols bekymmer har varit när det blir mjukare, då har skidorna grävt ner sig lite. Därför har man skapat en helt ny skida och modell som heter SX. Den har en mycket lägre spannkurva och en annan tryckfördelning än de tidigare modellerna. SX har svart belag, som du kan använda på allt. Sen har vi även S3 som är samma modell som SX, men med det transparenta belaget.
Vad gör de nya modellerna bättre?
– Rossignol är väldigt stabila, dit du sätter skidan dit går den. När det varit mjukare har Rossignol grävt sig lite grann. Den nya skidan med lägre spannkurva och en annan tryckfördelning passar för mjukare fören.

Fischer: Niklas Darin, Fischer Sverige
Vad har ni för nyheter i skejtkategorin?
– Fischer har som grundidé att alla skidor, både racing-skejt och racing-classic, byggs med samma form.; 44 mm bak, 44mm under foten och 41 mm fram. En pilformad skida, som är den snabbaste konstruktionen. Den nya Aeroguide-serien, särskiljer sig i och med att den är skuren i en timglaskonstruktion. Aeroguide kommer i två modeller: Aeroguide 85 och 75. 85 ligger lite högre i prisläge och har 43 mm fram, 40 mm under foten och 43 mm bak. På Aeroguide 75 är måtten 45 mm fram, 40 mm under foten och 45 mm bak. 85an är för en som åkt lite skejt men som söker hjälpen, hjälp att hitta rätt i skejtskäret. 75an är lite lägre i pris riktiar sig ännu mer till förstagångsåkaren som söker maxassistans för att underlätta skejtåkning.
Vem riktar sig de nya skejtskidorna till?
– Aeroguide 85 är för den som åkt lite skejt men som fortfarande söker hjälpen att hitta rätt i skejtskäret. 75 är lite lägre i pris och riktar sig ännu mer till förstagångsåkaren som söker maxassistans för att underlätta skejtåkning.

Peltonen: Måns Sunesson, Peltonen Sverige
Vad har ni för nyheter i skejtkategorin?
– Vi har en helt ny design över hela produktlinjen, lite fräschare och mer modern design. Vi har en helt ny konstruktion på skejtskidan, med ny produktionsmetod där man bygger skidan inifrån och ut istället för nedifrån och upp. Det gör att vi kan kontrollera mer exakt hur skidan ska bli redan från start. Vi har också tagit höjd för Rottefellas nya SkateX system i utvecklingen, så att skidan är redo för framtiden. Men den fungerar också bra till vanliga bindningar, eftersom det bara är Madshus som säljer SkateX bindningen denna vinter.
Vad är det som gör de nya skejtskidorna bättre?
– De är lite lättare viktmässigt och om man jämför med övriga märken är de nu mer likvärdiga i vikt. Kanterna är borta men med en väldigt hög vridstyvhet gör att de ändå går stabilt i snön.

Kästle: Fredrik Heikki, Kästle Sverige
Vad har ni för nyheter i skejtkategorin?
– Det vi har som nyhet är Skate-X. Vi får tillgång till det på racingsidan i år. Vi har börjat jobba med att förstärka skidan på grund av Skate-X.
Vad har ni gjort för förstärkning på skidan?
– De har fått en starkare carbonförstärkning framför allt från mitten av foten och framåt. Både för att stärka upp på grund av Skate-X men också för att stärka upp skidan som helhet. Det blir mindre risk att de ska nypa i olika förhållanden.

Nästa vecka kommer du kunna läsa om årets nyheter inompjäxkategorin.
Läs också: Stora skidtestet 2023